Annons

MF Nikkor 85mm 1.4 AIS v 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike Bode

Avslutat medlemskap
Hej,

jag är ute efter en MF 85mm objektiv, men är osäker om jag skall köpa den mycket plastiga 1,8 eller satsa några extra tusen till och köpa den gedigna 1,4 AIS. Det jag värdesätter är skärpan.

Finns det någon som har erfarenhet av både dessa objektiv?

MVH

Mike
 

Bilagor

  • 85.jpg
    85.jpg
    33.8 KB · Visningar: 716
Vad jag läst så är 1.8'an skarpare, 1.4'an är därimot bättre byggd, Phil Askey på DP använder 1.8'an pga att den är skarpare när han testar Nikon kameror.

Jag skall själv köpa 1.8'an.

/kent.
 
Zoso skrev:
Vad jag läst så är 1.8'an skarpare, 1.4'an är därimot bättre byggd, Phil Askey på DP använder 1.8'an pga att den är skarpare när han testar Nikon kameror.

Jag skall själv köpa 1.8'an.

/kent.

Askey använder väl 50/1.8 istället för 50/1.4, inte 85mm?

I övrigt vet jag inte om jag tycker min AF 85/1.8 är så plastig.
 
Tack för era svar, det verka (om man läser på nätet) att Nikkor 85mm f1.8 är mycket skarp men samtidigt har den fåt kritik för att den är väldigt plastig, men det är roligt om du tycker den är mera gedigen.

Frågan är bara om 1.8 är lika skarp som en 1.4 AIS?

Finns det någon som använt en Nikkor 85mm 1.4 AIS?
 
Mike Bode skrev:
Finns det någon som använt en Nikkor 85mm 1.4 AIS?
Jag har haft en, helt underbar optik. Speciellt mekaniskt, den slår det mesta.
På 1.4 är den ganska soft, men porträtt på full glugg blir fint.

Om den skiljer mot 1.8-varianten på mindre bländare kan jag inte uttala mig om, men den lär knappast vara dålig...
 
Planar T* 1.4/85

Det ultimata om man vill ha ett MF 1.4/85 till sin Nikon måste ju vara Zeiss Planar 1.4/85

Ser otroligt läckert ut, eller hur
 

Bilagor

  • planar_14_85_zf_front.jpg
    planar_14_85_zf_front.jpg
    27.1 KB · Visningar: 528
Re: Planar T* 1.4/85

firebird skrev:
Det ultimata om man vill ha ett MF 1.4/85 till sin Nikon måste ju vara Zeiss Planar 1.4/85

Ser otroligt läckert ut, eller hur
Ser lika läcker ut som det gör ont i plånboken att titta på den!

Och vad gäller 85/1,8 så tycker jag den var riktigt skön att arbeta med, inga problem med plastighet där inte (så länge man undviker manuell fokus, då är den väldigt sladdrig)
 
Tänkte starta upp den här tråden igen :)

Jag funderar på att köpa 85mm/1.8 och undrar hur skärpan är på de stora bländarna.. Jag har acceptabel skärpa from bländare 2.0 på mitt 50mm/1.2 och det är knivskarpt från bl. 2.8.

Hur ligger 85mm 1.8 till där? Kan man köra from bl. 2.2 och få acceptabel skärpa? Hur stor är skillnaden från bl. 1.8 till 2.2? När är den knivskarp? Enlight Rörslätt så är den skarp först på bl.4.. Men då är ju gluggen värdelös!

Köper ju inte en 1.8 glugg för att blända ner flera steg innan den går att använda!? 8-O

Finns det några alternativ till denna glugg under 5000 kronor?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.