Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metz blixtar, Nikon d70 och hög/låg spänning

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse_L

Medlem
Jag skulle vilja använda mina Metz 45 ct-1 på en Nikon d70, där det står "...250 volt..." i manualen. Jag har mätt upp cirka 210 volt mot foten. Är det någon på fotosidan som har positiva eller negativa erfarenheter av detta?

Hälsningar

Metz är en "pirat"-blixt (nu kommer det protester)
som kan anpassas till olika fabrikat och kameramodeller med hjälp av en adapter, SCA, som också tillverkas av Metz.
Jag har tittat på Metz hemsida och kan konstatera att det inte finns någon adapter för din blixt och D70. Det finns adapter för Metz 45 CL-4.
Vet inte vad som skiljer från din blixt.
Min rekommendation är att du inte experimentera själv. Du riskerar att fördärva din kamera. Speciellt som Nikon tyvärr bytt system på sin digitala blixtar, så att gamla anloga blixtar inte kan köras med TTL på Nikon:s digitala kameror.

Som sagt kommer blixten inte funka bra med TTL även om du har en passande SCA adapter. Detta pga D70 inte stöder äldre blixtar (gäller även Nikons egna) utan kräver blixtar med benämningen DX.
Om du vill köra blixten manuellt, eller med blixtens egna automatik skall det fungera. Är du ändå tveksam kan su skaffa en sk safesynk som tar ner blixtens spänning till ca 5 V.

Tack båda för tipsen. Jag vetr att TTL inte funkar, men jag har en "mecamat" (lös sensor) så det är egentligen inte så noga. Den där "safe sync grejen" hittar jag inte någon annanstans än i USA. $50 + frakt $26, + moms, tull, etc...

210 volt är ju lägre än 250, men eftersom vissa blixtar är på 3-4 volt känns det ju inte helt avspänt, om ni förstår vad jag menar...

Vet någon om den finns i Sverige eller EU?

MVH

Tack! DIY-länken var inte dum! Jag har en sväger som jobbar på elektronik- och mekanikindustri (viket var bra även förr när det skull konverteras till ai på nikon....) så det är en kul idé.

Vore ju skönt att slippa nyttja det faktum att det finns aukt. Nikonservice här i stan!

MVH

En annan lösning är att skaffa en slavtändare, och tända Metzen med kamerans inbyggda lilla blix. Det har jag gjort med mina studioblixtar och min D70. Det går inte rakt av, utan du måste stänga av förblixten, eller vad det nu var.

Med en slavtändare blir det inget problem, eftersom kameran inte alls är ansluten till blixten.

ANNONS