Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Metz blixtar, Nikon d70 och hög/låg spänning
- Trådstartare Hasse_L
- Start datum
Dykhjelm
Aktiv medlem
Metz är en "pirat"-blixt (nu kommer det protester)
som kan anpassas till olika fabrikat och kameramodeller med hjälp av en adapter, SCA, som också tillverkas av Metz.
Jag har tittat på Metz hemsida och kan konstatera att det inte finns någon adapter för din blixt och D70. Det finns adapter för Metz 45 CL-4.
Vet inte vad som skiljer från din blixt.
Min rekommendation är att du inte experimentera själv. Du riskerar att fördärva din kamera. Speciellt som Nikon tyvärr bytt system på sin digitala blixtar, så att gamla anloga blixtar inte kan köras med TTL på Nikon:s digitala kameror.
som kan anpassas till olika fabrikat och kameramodeller med hjälp av en adapter, SCA, som också tillverkas av Metz.
Jag har tittat på Metz hemsida och kan konstatera att det inte finns någon adapter för din blixt och D70. Det finns adapter för Metz 45 CL-4.
Vet inte vad som skiljer från din blixt.
Min rekommendation är att du inte experimentera själv. Du riskerar att fördärva din kamera. Speciellt som Nikon tyvärr bytt system på sin digitala blixtar, så att gamla anloga blixtar inte kan köras med TTL på Nikon:s digitala kameror.
carpelux
Aktiv medlem
Som sagt kommer blixten inte funka bra med TTL även om du har en passande SCA adapter. Detta pga D70 inte stöder äldre blixtar (gäller även Nikons egna) utan kräver blixtar med benämningen DX.
Om du vill köra blixten manuellt, eller med blixtens egna automatik skall det fungera. Är du ändå tveksam kan su skaffa en sk safesynk som tar ner blixtens spänning till ca 5 V.
Om du vill köra blixten manuellt, eller med blixtens egna automatik skall det fungera. Är du ändå tveksam kan su skaffa en sk safesynk som tar ner blixtens spänning till ca 5 V.
Hasse_L
Medlem
Tack båda för tipsen. Jag vetr att TTL inte funkar, men jag har en "mecamat" (lös sensor) så det är egentligen inte så noga. Den där "safe sync grejen" hittar jag inte någon annanstans än i USA. $50 + frakt $26, + moms, tull, etc...
210 volt är ju lägre än 250, men eftersom vissa blixtar är på 3-4 volt känns det ju inte helt avspänt, om ni förstår vad jag menar...
Vet någon om den finns i Sverige eller EU?
MVH
210 volt är ju lägre än 250, men eftersom vissa blixtar är på 3-4 volt känns det ju inte helt avspänt, om ni förstår vad jag menar...
Vet någon om den finns i Sverige eller EU?
MVH
boris.bonasin
Aktiv medlem
Man ska nog vara försiktig med Metz 45 CT-1 beroende på vad det är för serienummer på blixten.
Kolla här för mer info:
http://www.metz.de/en/photo_electronics/faq/19/148/show.html
Kolla här för mer info:
http://www.metz.de/en/photo_electronics/faq/19/148/show.html