Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metz 54 mz3 Till F100

Produkter
(logga in för att koppla)

niklassthlm

Aktiv medlem
Hej!

Var på väg att köpa en Metz 54 mz3 till min F100, men blev bestämt avrådd till detta an Sergelfoto, pga att 3D mätningen ej fungerar med denna blixt, och att den enda blixten som är att beakta är SB-28.
Har svårt att förstå detta !
Ar TTL mätningen så mycket sämre med Metzen än Nikon orginal.....?

Andra åsikter tack !

Niklas

Om jag inte missuppfattat bruksanvisningen helt så ska 3D mätningen (3D fill-in flash mode) fungera med Metz mz3, du behöver dock adapter sca 3402M.

Om TTL mätningen är dålig kan jag inte uttala mig om eftersom detta är min första externa blixt...
och redan imponerad av vad det gör för bilderna :)

/AK

Metz 54 MZ-3 är ju gjort för att kunna konkurrera med tillverkarnas egna toppblixtar och skall klara både Canons E-TTL, Nikons 3D-mätning, snabbsynk osv.

Förvirrad fotohandlare kanske. 54:an är den enda Metz som faktiskt fixar allt skoj, så kanske blandade han ihop modellnumren. FOTO har testat 54 MZ-3 med gott betyg, men däremot kommer jag inte ihåg med vilken kamera/or dom använde. Kan vara värt att leta upp artikeln och kolla närmare.

/Ingo

FOTO testade blixten med en EOS-1. Själv kör jag Metz 54 MZ3 på en EOS30 och är mycket nöjd med blixten. Den skall enligt bruksanvisningen klara av 3D mätningen för Nikon. Med blixten följer den adapter som krävs för att användas på rätt kamera. Försäljaren bör kanske läsa bruksanvisningen eller reklamblad som finns.
Köp den och spara några kronor jämfört med original. (Köpte min för 2 995)

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar