Annons

Metz 54 MZ-4, Sigma EF-500 DG Super II, 550EX eller 580EX

Produkter
(logga in för att koppla)

mounte

Aktiv medlem
Det är dags att skaffa en blixt nu inom 3 veckor till min 20D.

Problemet är att jag är lite velig, det är mycket pengar att lägga ut för en student, och jag hittar inte tillräckligt med (i mitt tycke) bra recensioner.

Så jag tänkte att ni som prövat dessa produkter kan skriva lite kort för och nackdelar.

Vore trevligt om någon hade nån länk till ett/flera test där desas produkter jämförs sida vid sida.

Vad jag förstått är iaf att "ETTL 2" kommer fungera med alla dessa blixtar.

Metzen verkar intressant med dess "extra-blixt", stor effekt, låg synktid,

Sigman har ett väldigt attraktivt pris.

Canons blixtar bör ju fungera bra, har inte hört mycket illa om dom förutom priset då.

Tråkigt nog har jag ingen chans att få pröva dessa blixtar, om nu inte någon i Lundtrakterna skulle vilja hjälpa mig med detta.

Vore trevligt att få information om VAD och HUR jag ska testa om jag får möjlighet att pröva en/flera blixtar.

Tacksam för alla svar
//
Daniel
 
har själv sigman och är nöjd med den...inte funnit några begränsningar...! kanske har den till och med några extra funktiner som inet canons 550ex har...typ trådlösblixtsync. Ite helt säker nu, men jag tror det...! Bra pris också...
 
Jaså.. det frågas efter mig...

Nå..

Metzen har jag aldrig provat, så den kan jag inte uttala mig om.

Sigmas EF 500 DG Super funkar. Har dock inte testat den med en E-TTL II kompatibel kamera. Jag upplevde det som att den underexponerade något lite, men inte mycket. Klart mycket blixt för pengarna. Frågan är om du kommer att utnyttja alla funktioner som du betalar för. Den är ju fullmatad. Jag använde inte några av de mer avancerade funktionerna. Däremot är kvalitén på materialet något sämre än hos Canons blixtar

EX 420 är trevlig. Har de flesta funktioenr som en normal fotograf behöver, och några till. Har ingen display på baksidan, men visar de funktioner som man behöver. Just nu med Cash-Back från Canon på 450:-

EX 580.. Grymt bra blixt, men oxå dyr. Massor av funktioner. Bästa förändringen, helt klart är att man nu kan hålla kameran rätt i vertikalt läge och studsa blixten bak-upp. Alltså den kan roteras mer än 90 grader åt båda hållen. Laddar snabbt upp, anpassar utlysningsvinklen till sensorns storlek och ger ordentligt med kräm.

Jag sålde min Sigma och köpte EX 580 istället. Mycket nöjd med den. Men jag utnyttjar inte blixtens alla funktioner. I princip lika stor/liten som en EX 420 och Sigmas EF500, men känns betydligt mindre, pga. sin rundade form.

En bit ner till Lund..tyvärr. Men kila in på mattssons.. De borde kunna hjälpa dig.
 
Var in på mattssons idag, hade inte med mig kameran och tänkte inte på att jag kunde fråga där... men det ska jag självklart göra senare!

Fortsätt, ni som vet något men inte sagt något, att fylla på med info
 
Daniel.
Även om du inte nämnt den så vill jag slå ett slag för Canon 420EX.
När jag fotograferade analogt hade jag den enklare Sigman 500 ST som jag var nöjd med men jag bytte till Canons 420 EX och jag måste säga att den täcker mina behov mer än väl. Den har lite mindre räckvidd än 580 EX pch naturligtvis mindre med finesser men jag kan rekomendera den.

Benny
 
någon mer som vill fylla på med info ?

Det börjar luta åt Metzen ... men vem vet ...
 
Jag är nöjd med min Metz 54 men en liten,liten men mycket irriterande detalj var att jag var tvungen att uppgradera/köpa ny adapter när jag skaffade min 20D. Om jag minns rätt så hette adaptern 3102 och jag hade 3102 M2 som funkade utmärkt med Powershot Pro1 men man var tvungen att ha 3102M3 för att det skulle funka med 20D (och Pro1). Då ångrade jag lite att jag köpte en Metz istf EX550 (som jag inbillar mig inte hade behövt uppgraderas).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.