Annons

metz 45 cl-4

Produkter
(logga in för att koppla)

sörja

Medlem
hejsan
vet någon vad den här blixten har för belysningsvinkel med och utan vidvinkelskivan? alltså, vilken är den kortaste brännvidden man kan använda?

och vet någon kanske hur pass pålitlig den där snurrmojen är? kanske är det bättre att mäta upp ljuset på några olika avstånd...

tack
 
Manualen finns på Metz.de



10. Illumination and Wide-Angle Diffuser
The wide-angle diffuser widens the horizontal lighting angle from 62° to 65°,
and the vertical lighting angle from 42° to 60°.
The wide-angle diffuser is intended for use with focal lengths of less than
35 mm (for 24 x 36 mm), and less than 75 mm (for 6 x 6 cm).
The wide-angle diffuser automatically diminishes the maximum flash ranges.

F
 
tack. men det var lite konstigt det där. 35 mm för 135 är ju inte samma som 75 mm för 6x6. en 35 motsvarar väl mer en 60? eller tänker jag tokigt nu?


60°-65°, är det som en 28a? näää... en 35a kanske?
 
sörja skrev:
hejsan
vet någon vad den här blixten har för belysningsvinkel med och utan vidvinkelskivan? alltså, vilken är den kortaste brännvidden man kan använda?

35 mm resp 28 mm i småbildsformatet

ch vet någon kanske hur pass pålitlig den där snurrmojen är? kanske är det bättre att mäta upp ljuset på några olika avstånd...

Förstår inte riktigt vad du avser.

Mekaniskt är blixten välbyggd och funkar bra. Brukar inte pajja.

När det gäller exponeringen så beror det lite på. Med TTL-styrning beror exponeringen på hur bra din kamera är eftersom kameran styr då. Funkar tyvärr inte med digitalkameror som kräver förblixt, vilket alla gör.

Använder du den inbyggda sensor blir precisionen i exponeringen sisådär men med negativ film och om man öppnar bländaren lite extra så går det finns det tillräckligt med slarvmarginal för att det alltid ska bli bra i slutändan.
Hur som helst har det funkat för pressfotografer under de 10-15 år som Metz 45 var vad som gällde.

Att mäta ljuset manuellt (vilket är en baggis med en digitalkamera) är ju givetvis det mest överlägsna sättet om man vill ha full kontroll, men det kräver statiska motiv så att inte avståndet mellan blixt och motiv ändras.

Jag kör min Metz 45 CT-4 som komplement till studioblixtarna och kör alltid manuellt med ljusmätare.
 
Re: Re: metz 45 cl-4

froderberg skrev:
35 mm resp 28 mm i småbildsformatet



är det 60 resp 50 i 6x6-formatet då?


vad jag menade med snurrmojen (dumt formulerat) var den runda avstånd-bländare-tabellen ovanpå blixten. kan jag lita på att ledtalet är just 45? om jag fokuserar, kollar avståndet, tittar på skivan, och väljer bländare, blir det rätt då?

jag gillar inte att mäta ljuset. jag har ingen TTL och det måste gå fort fort :)
räkna ledtal är bäst
 
Re: Re: Re: metz 45 cl-4

sörja skrev:
är det 60 resp 50 i 6x6-formatet då?

Jepp

vad jag menade med snurrmojen (dumt formulerat) var den runda avstånd-bländare-tabellen ovanpå blixten. kan jag lita på att ledtalet är just 45? om jag fokuserar, kollar avståndet, tittar på skivan, och väljer bländare, blir det rätt då?

Ja, det ska det bli. Men hur mycket du behöver kompensera för vidvinkelskivan vet jag inte.

jag gillar inte att mäta ljuset. jag har ingen TTL och det måste gå fort fort :)
räkna ledtal är bäst

Då skulle jag köra med blixtens egen automatik. Jag har gjort reportage med Hasselblad och Metz 45 på det sättet och det funkar utmärkt.
 
du hade säkert en sprillans ny metz.... vad fick du för uppladdningstider med nicad-batterierna? mina gamla begagnade kan ta nästan 10 sekunder på sig att nå full styrka när jag har tagit en rulle eller två. 15-20 blixtar alltså.
 
sörja skrev:
du hade säkert en sprillans ny metz.... vad fick du för uppladdningstider med nicad-batterierna? mina gamla begagnade kan ta nästan 10 sekunder på sig att nå full styrka när jag har tagit en rulle eller två. 15-20 blixtar alltså.

jag kör vanliga alkaliska Ikea-batterier. Gamla ackar är dödens. Jag tror min pappa slängt 6 st.
 
f80

jag har tidigare bara använt blixten till min mellanformatare. om jag aanvänder den tillsammans med min f80, riskerar jag att rosta elektroniken då?
 
Re: f80

sörja skrev:
jag har tidigare bara använt blixten till min mellanformatare. om jag aanvänder den tillsammans med min f80, riskerar jag att rosta elektroniken då?

Det har jag svårt att tro. Har aldrig hört att någon drabbats eller att det skulle kunna hända med en Metz. Det är väl äldre studioblixtar som kan vara ett problem
 
Tror inte att det är några problem med Metz och f80.

Jag kopplande mina gamla Bowens Prolite (studioblixtar) till min nya 350D och blundade. Men både kameran och blixtarna överlevde.

Man skall väll ha respekt för det där med hög synkspänning men ibland får jag känslan att hysterin kring detta (i synnerhet när det gäller digitalkameror) är lite överdriven. Man kan ju inte komma ifrån att det hela hjälper fabrikanterna att sälja originalblixtar.

F
 
Det är inga problem att bygga en omvandlare som i ena änden klarar högspänning och i den andra har TTL-nivå(Transistor-Transistor Logic, dvs logikspänning, 5V)för mindre än en femtiolapp. Jag har för mig att detta tagit upp tidigare, prova att söka på ämnet.


Bengt
 
Bengtsve skrev:
Det är inga problem att bygga en omvandlare som i ena änden klarar högspänning och i den andra har TTL-nivå(Transistor-Transistor Logic, dvs logikspänning, 5V)för mindre än en femtiolapp. Jag har för mig att detta tagit upp tidigare, prova att sök.

Fast lite onödigt i detta fall eftersom blixten inte ger högspänning... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.