Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Metz 45 CL 4 till Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

pelin

Aktiv medlem
Jag har blivit erbjuden att köpa blixten Metz 45 CL 4. Den kamera jag använder idag är en Nikon D70 och nu undrar jag om det fungerar att använda denna Metz-blixt till min D70.
Enligt Metz hemsida rekommenderar de inte denna kombination, men de anger inte varför. Är det någon som vet om det kan skada min kamera att använda denna blixt? Min tanke är att skaffa en adapter till blixtskon på kameran. Jag har använt denna blixt till en FM2:a tidigare och fått mycket fina blixtbilder, så det känns som ett bra köp, eller?

Elin


http://www.metz.de/en/photo_electronics/adapter.143.html
 
Det är väl bara så att du inte med D70 etc har tillgång till E-TTL eller vad det nu heter.
Är du däremot van att räkna på blixtljuset så är det ju bara att tuta och köra.

Eventuellt kanske du bara ska skaffa en liten PC-synk adapter att ha i blixtskon.
 
Ingen i-ttl.
Ingen ttl över huvud taget faktiskt...
Har en 54mz-3 med rätt adapter och allt som inte fungerar till d70:n i alla fall, men jag förstår inte varför...
 
Jo, fast det spelar väl ingen större roll om inte kameran stödjer ttl utan bara i-ttl...
 
Nej, tyvärr!
45 CL-4 fungerar inte med Nikon D70, vilket jag fick reda på direkt från Metz på deras hemsida. Här är länken på engelska:
http://www.metz.de/en/photo_electronics/adapter.143.html
Leta sedan upp SCA-adapter i kolumnen till vänster och sedan typ av kamera, märke och modell. När jag gjorde det, visade det sig att de inte rekommenderar den här modellen till Nikon D70, tyvärr!
 
Jo precis Björn, samma sak som jag konstaterade, det är inget de rekommenderar. Men frågan är varför de inte rekommenderar den.
Antagligen är det som jag tror Johan menar, att man missar vissa funktioner som man annars skulle kunna få med blixt till D70:n. Men så länge det inte skadar min kamera borde jag kunna köra på manuellt läge i kameran i kombination med Metzen, eller? Är lite rädd att "inte rekommenderar" innebär att den kan skada min kamera...

Men det finns ändå en SCA-adapter för denna kombination. Så jag antar att det som Johan skriver bara är att tuta och köra...

Någon som har erfarenhet av denna eller likn kombination?
 
Exakt, kör du manuellt ska det - som jag ser det - bara vara att tuta och köra. Om du är osäker/orolig vad gäller synkspänning i kretsarna så bör du kunna få svar direkt av Metz om detta.

En PC-synkadapter är inte detsamma som en SCA-adapter. SCA-adaptern är i jämförelse ganska dyra anslutningar som pratar bl a TTL mellan blixt och kamera. En PC-synk är bara en jätteenkel kontakt som man pluggar in blixten i. En variant på hona/hane-kontakt som bara sluter kretsen som skjuter blixten.

TTL i dess varianter är nog upp till varje fotograf att själv bedöma hur användbart det är.
 
Inför att du eventuellt köper blixten (grymt bra blixt!).

Kolla upp att den laddar snabbt och fint på färska batterier. Är det en med accar så se till att de inte har börjat läcka och att du får med laddaren. Blixten bör komma med minst en batterihållare också.

Vilka kameraanslutningar får du med? Kolla upp noga att den eventuella SCA-adapter som följer med verkligen funkar på kameran du tänker använda.
Annars rekommenderar jag vanlig hederlig PC-synk.
 
Den "gamla" ttl:en innebar att en ljuskänslig sensor i kameran, mätte blixtljuset på filmplanet och stängde av blixten när tillräckligt ljus träffat filmplanet.
Av någon outgrundlig anledning har Nikon bytt ttl-system. Man skyller på att det inte finns något filmplan att mäta på. Fuji S2pro däremot, klarade att använda "gamla" ttl-blixtar.
Det nya systemet (i-ttl) innebär att blixten skickar förblixtar som kameran mäter på bländarlamellerna och sedan räknar ut hur mycket ljus som blixten skall leverera.
Som ni då förstår så fungerar inte "gamla" ttl-blixtar på kameror som använder i-ttl.

Detta har ställt till det för oss undervattensfotografer. Dom blixtar som vi använder under vatten är tillverkade av andra leverantörer än Nikon, s k priatblixtar. Detta beroende på att det INTE tillverkas bra undervattensblixtar av Nikon med i-ttl. Pirattillverkarna har ännu inte kompetensen att tillverka det nya blixtsystemet, i-ttl.
Det går att använda Nikon:s blixtar i speciella undervattenshus, men detta är ingen optimal lösning.

Dom "gamla" blixtarna kan bara användas som manuella blixtar på kameror som kräver i-ttl.
 
Jag har kört en härligt gammal Metz 45 CT-5 med D70n. Det går bara manuellt förståss. Anledningen till iTTL, som fö fungerar mycket bra, är att sensorn är så blank. Den sprider inte ljuset i kamerahuset som film gör. Det är av samma anledning en del tillverkare tvingats göra redesign på sina gluggar. (Undermålig multicoating på bakre linsen).

Ljusmätningen sker nu i stället, innan spegeln öppnas, med exponeringssensorn. Det är därför förblixtarna kommer.

Jag har fått min Metz 45a att fungera fint med slavblixttändare. Slavblixttändaren från Metz (som jag haft länge) är lite långsam så blixten har kommit vid rätt tillfälle ändå.

Nu är det ju så himla mycket trevligare med SB-800 och iTTL att Metz 45an blir liggandes nästan jämt.

Mitt råd är att spara lite till och köp en SB-800. Men det är jag det...

/AnWi
 

Bilagor

  • _dsc1900.jpg
    _dsc1900.jpg
    9.7 KB · Visningar: 168
Innan du ansluter Metzblixten till din kamera kontrollera så att den inte skickar för hög spänning till synkuttaget. Jag tror att det är därför Metz inte rekommenderar den till D70.
 
Måste man göra något särskilt för att få igång blixten?
Har en 54 mz-3 med 3402 skon, men den fungerar inte över huvud taget till d70:n.
Detta trots att det ska gå enligt hemsidan...
/Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.