Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meterlång utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

Zyan

Aktiv medlem
Hej

Jag passade på under en kyrkorenovering att använda kyrkotornets byggnadsställningen som fotoplattform.
Har satt ihop en stor bild av landskapet som är säkert 15x1 i förhållandet mellan bredd och höjd med hjälp av photoshop. (har den inte på denna dator, annars hade jag kunnat ge exakta pixlelmått för den intresserade). Den är större än vad jpeg klarar.

Kyrkan är nu intresserad av bilden och undrar om de kan få en offert vad det skulle kosta att få den på deras vägg och hur stor den skulle vara.

Problemet är att den måste ut på stor bild för att kunna göra sig själv rättvisa, minst några meter lång för att sen spännas upp på specialbyggd ram eller liknande. Men just dessa bitar har jag ingen erfarenhet i.

Jag har aldrig gjort något sånt här tidigare, men vill inte att någon superfirma gör detta till en dyr peng. Jag föredrar att göra själv med goda råd, är ganska händig.

Min första tanke är att skriva ut den på något företag med storformatsskrivare som går på rulle. Sen blir den kanske hög som en A4 och lång som 10st A4.

Detta utskrift sätter man sen fast i en träram (inte bara 4 plankor utan även diagonala stag för att stadga). Rakt på konstruktionen så man inte ser något annat än bilden. Att fästa bilden i ramen tänkte jag lim/häftpistol.

Sist för att dölja nitar och fula kanter tänkte jag att man sätter en finram ovanpå ramen med 45gradig snit i hörnent. Inget glas eller annat skydd för det skulle bli för kostsamt.

Vad tror ni om detta? Och var skriver jag ut bilden?
 
Tror att det blir bra. =)

Jag skulle rekommendera Crimson för jobbet.
http://crimson.se/?q=prislista

Kolla vad utskriften skulle kosta och lägg på det du känner dig bekväm med.
Lycka till =)

Tack. Har redan kollat på Crimson, de verkar bara klara 300cm långa utskrifter men det bör räcka. Då blir den ca 20cm hög.

Det som skrämmer mig mest är hur bilden åldras utan glas samt hur bra limning/häftpistol är mot utskriften.
 
Tack. Har redan kollat på Crimson, de verkar bara klara 300cm långa utskrifter men det bör räcka. Då blir den ca 20cm hög.

Det som skrämmer mig mest är hur bilden åldras utan glas samt hur bra limning/häftpistol är mot utskriften.

Ja, det är bra frågor båda två. Den längsta utskrift jag har gjort till en kund var 15 meter lång. Det är ingen som bett om längre :)

Hållbarheten på en c-print jämfört med en pigmentutskrift är cirka 30%. Så om utskriften klarar 100 år skulle c-printen klara 30 år. Att limma är inget vidare för en bild, du vill montera bilden på ett syrafritt underlag för att den ska hålla länge.
 
Jag hade lämnat ifrån mig det jobbet.
I alla fall begärt en offert för ramning, passepartout o glas.
Jag tror att kunden är betjänt av glas, helt enkelt för att en del inte kan låta bli att ta på bilder när man pekar.

Det går ju göra det ganska enkelt.
När du har offerten på vad det kostar så ger du kyrkan 2 alternativ o förklarar tydligt vad som är skillnaderna.
Visst glas är dyrt i jämförelsen men kanske billigare i längden.
Låt helt enkelt kunden välja.

O som Stefan skriver, du måste hålla dig till syrafria material.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.