ANNONS
Annons

Metalliskt motljusskydd...

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Hejsan,
jag har precis lyckats med att knäcka mitt motlusskydd till mitt käcka Tamron 28-75/2,8 XR vilket inte är så där jättebra.

Jag har läst här någonstans att det finns motljuskydd, gjorda av metall, till vissa objektiv. Det är inget som jag har hittat, då jag sökt efter det på de ställen jag känner till. Jag har för den delen inte ens hittat motljusskydd utav plast till det nämnda objektivet heller.

Någon som vet om det finns motljusskydd av metall som passar detta objektiv och vart man kan köpa det. Annars, vart får man tag på ett nytt orginal?
/Micke

Jag har köpt Tiffen i metall hos Photax, kolla vad du har för gänga på gluggen och hör med dom.

Det finns några olika tillverkare av motljusskydd i metall. Tiffen har jag inte prövat, men jag tycker Nikons är rätt bra och dessa kan man hitta hyfsat billigt begagnade. Filtergängans diameter måste ju passa, men se också till att du inte får vinjettering pga för liten öppning. I ditt fall bör du ha ett motljusskydd som är tänkt för 28mm, för att det ska gå bra i det vidvinkligaste läget.

/Pontus

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto