Annons

Metadatakonflikter och ändringar i LR, Varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

pelle.bo

Aktiv medlem
Hej

Kan någon sprida ljus över information om metadata i stödrastervisningen.

Nästan alla mina bilder i LR (förutom en grupp i början), ca 8000 har en meddelandeikon i stödrastervisningen om att "metadata har ändrats externt" och på en och annan bild "fel när metadata sparades. Metadata har ändrats i både LR och externt".

Jag gör alla mina ändringar i LR och ibland med insticksprogram som Elements, Photomatix och Topaz, men inte alls så ofta. Har alla bilder märkta med nyckelord. Bilderna ligger på min hårddisk under mina bilder och sparas även på en extern hårddisk. Hur kan det komma sig. Jag gör ju nästan inga ändringar externt. Kan det hänga ihop med att jag då och då gör en back upp på externa hårddisken? Eller att jag i LR valt att inkludera XMP-fil till bilderna?

Är den här infon i stödrastervisningen någonting att bry sig om, kan jag bara låta det vara eller kräver det någon åtgärd?

Hoppas någon kan reda ut detta och förklara hur det hänger ihop. Hittar ingen djupare info om detta vare sig på nätet eller i Adobes hjälpsektion för LR.

Pelle
 
Metadata sparas normalt bara i LR. Man kan göra en inställning så att metadata skrivs till disk automatiskt vid varje ändring men det slöar ner systemet. Jag brukar spara manuellt. Save metadata to file, Ctrl-S. Letade upp detta klipp och jag lärde mig ett smart tips,

http://www.youtube.com/watch?v=maGm2-nsCJg

Adobe Photoshop Lightroom 4 Metadata Status Has Been Changed

Själv gör jag alla ändringar i LR och ser till att spara till disk.

Ja infon i stödrastervisning jämför vad som finns på hårddisken och LR-katalogen. Skiljer det sig får du en markering (ska leta reda på de olika varianterna).

Hoppas det är lite klarare.
 
Metadata sparas normalt bara i LR. Man kan göra en inställning så att metadata skrivs till disk automatiskt vid varje ändring men det slöar ner systemet. Jag brukar spara manuellt. Save metadata to file, Ctrl-S. Letade upp detta klipp och jag lärde mig ett smart tips,

http://www.youtube.com/watch?v=maGm2-nsCJg

Adobe Photoshop Lightroom 4 Metadata Status Has Been Changed

Själv gör jag alla ändringar i LR och ser till att spara till disk.


Hej
Tack för svaret. Kanske jag blir lite klokare, rätta mig om jag har fel.
Jag använder LR 5. Tittade på videon du länkade, antar att det kanske gäller även för LR5. Om jag förstått det rätt så får jag meddelande om metadata i stödrastervisningen om jag gör en ändring oavsett vad det är. MEN, jag kan inte minnas att jag ändrat på alla mina filer, känns som att det är något centralt som sker per automatik.....

Kan det vara värt att använda smarta samlingen och avaktivera sparandet i XMP och istället göra det manuell som i videon?

Är inte riktigt säker på hur jag nu går vidare med alla filerna jag har som nu fått metadatameddelande på sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.