Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest värt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mavidyz

Avslutat medlemskap
Vill köpa ny utrustning då jag inte längre är överdrivet nöjd med resultatet av min nuvarande.

Det jag funderar över är vad som är mest värt mellan att köpa betydligt bättre objektiv till min
nuvarande kamera (canon 450d) eller köpa nytt hus (sugen på 5d mark II).

Objektiven jag har nu är ett tamron 28-75mm 2,8 och canon 50mm 1,4.
De är alltså rätt billiga objektiv och skulle isf köpa ett för iaf dubbla pengarna.
Tamron-objektivet tkr jag inte ger allt för bra skärpa och färgerna blir lite "platta".
50mm-objektivet gillar jag.
Upplever dock inte att skärpan och fokuseringen alltid är så bra som jag vill ha den
med något av objektiven. Även med stativ.

Kamerahuset har jag haft några år nu och har varit ganska nöjd. Men vet som sagt inte
om jag ska byta huset eller objektiv för att få bättre resultat.

Jag fotar mest människor, djur och natur.
Någon vis människa som har några tankar?
 
Låna / gå till en butik o testa en 24x36 kamera.
När du testat så vet du!
Lite så enkelt är det så länge man inte blandar in plånboken.

JAG gillar det men det är också sällan jag använder tele (200mm).
 
Upplever dock inte att skärpan och fokuseringen alltid är så bra som jag vill ha den
med något av objektiven. Även med stativ.

Att byta hus och/eller objektiv kan ge en massa andra fördelar, men 450D och 50/1,4 borde ge alldeles utmärkt skärpa i bilderna. Om det inte är något fel på grejerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.