Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest prestanda vid 24mm för FX?

Produkter
(logga in för att koppla)

spotnick

Aktiv medlem
Har precis bytt till Nikon och är på jakt efter mest prestanda vid 24mm för FX. Med mest prestanda menar jag kantskärpa och minst distortion.

Någon som har erfarenhet av detta? Eller som känner till vad testsajterna säger om saken?

Jag är enbart intresserad av själva prestandan vid 24mm och inga andra faktorer (ligger mest där vid en viss typ av jobb). Prestandan ska inte stå i förhållande i pris, så jag behöver inga tips på mest för pengarna.

Objektiven jag sneglar på för detta är:
14-24mm 2.8
16-35mm 4
18-35mm 3.5-4.5 G
24-70mm 2.8 (lånade ett och blev lite besviken på distorsionen vid 24mm).
24mm 1.4 G
24mm 2.8 D
24mm 3.5 PC-E

Kanske Zeiss och deras 21mm & 25mm kan vara aktuella om de kan mäta sig, gällande kantskärpan/distortion. Eller något annat förslag om ni vet något objektiv som sticker ut hakan vid 24mm!

Tacksam för er input!

Om du inte behöver AF och ljusstyrka skulle jag säga PC-E 24/3,5
Har använt det till arkitektur (nybyggen) och även till landskap. Har bara gott att säga om man står ut med att det tar tid att fota med den och den är stor och klumpig men möjligheterna får man ju inte med annat och rätt hanterat är distortionen minimal.. Samyang har en motsvarande till betydligt lägre pris men den vet jag inget om men de brular ju kunna det där med skärpa i alla fall.

Nu har jag givetvis inte provat alla du räknat upp.Är distortionen bara jämn och konsekvent är det ju inget större problem att fixa till i datorn.

/Frode

Har i dagarna testat PC-E 24/3,5 mot 16-35, vid 24 mm
PC-E 24/3,5 är aningen skarpare längst ut i hörnen (båda vid bl. 8 och o-shiftad).
16-35 har mer förvrängning, men den är ju inget problem i LR /Ps med linsprofilen aktiverad.
PC-E 24/3,5 är rak men inte helt rak, men kan inte hitta någon profil automatiskt.

Kanske tamron 24-70/2.8 kan vara något? Har ett själv och tycker det är skarpt. Deras nya 15-35 skall också vara bra. Bägge med VR också.

Kanske tamron 24-70/2.8 kan vara något? Har ett själv och tycker det är skarpt. Deras nya 15-35 skall också vara bra. Bägge med VR också.

Har också Tamrons 24-70/2,8 VC men är distortionen viktig hamnar den en bit ner på listan. I övrigt ett mycket bra objektiv. /Frode

Om du inte behöver AF och ljusstyrka skulle jag säga PC-E 24/3,5
Har använt det till arkitektur (nybyggen) och även till landskap. Har bara gott att säga om man står ut med att det tar tid att fota med den och den är stor och klumpig men möjligheterna får man ju inte med annat och rätt hanterat är distortionen minimal.. Samyang har en motsvarande till betydligt lägre pris men den vet jag inget om men de brular ju kunna det där med skärpa i alla fall.

Nu har jag givetvis inte provat alla du räknat upp.Är distortionen bara jämn och konsekvent är det ju inget större problem att fixa till i datorn.

/Frode

Ja ett 24mm PC-E skulle nog bli fint. Har bara ett litet motstånd i att köpa utan att ha provat på hur det fungerar. Om man orkar med de nackdelar den har gällande användningen. Kanske kan hyra ett om någon vet vart man kan göra det i Göteborgsområdet?

Som du skriver kan man absolut fixa distorsionen i efterhand, men av någon anledning känns det bäst om det blir så bra som möjligt vid fototillfället.

Har i dagarna testat PC-E 24/3,5 mot 16-35, vid 24 mm
PC-E 24/3,5 är aningen skarpare längst ut i hörnen (båda vid bl. 8 och o-shiftad).
16-35 har mer förvrängning, men den är ju inget problem i LR /Ps med linsprofilen aktiverad.
PC-E 24/3,5 är rak men inte helt rak, men kan inte hitta någon profil automatiskt.

Tack för dina synpunkter! Jaha, PC-E 24 har kanske ingen linsprofil i ACR/LR?

Kanske det men som Frode skriver har jag också uppfattat den som kraftig distortion vid just 24mm. Vore kul att höra om någon har något att säga om den nya 15-30 VR!

Vilken typ av fotografering är aktuell med objektivet Niklas? PC-24an funkar handhållet men stativ är att föredra och att låta det ta tid. har man en sådan maskin vill man ändå vara noggrann och få allt rätt och då spelar plötsligt inte manuell fokus och annat så stor roll längre.

/Frode

Har precis bytt till Nikon och är på jakt efter mest prestanda vid 24mm för FX. Med mest prestanda menar jag kantskärpa och minst distortion.

Objektiven jag sneglar på för detta är:
14-24mm 2.8
16-35mm 4
18-35mm 3.5-4.5 G
24-70mm 2.8 (lånade ett och blev lite besviken på distorsionen vid 24mm).
24mm 1.4 G
24mm 2.8 D
24mm 3.5 PC-E

Bland dem så är jag ganska säker på att 24mm f/1.4G slår de andra ganska lätt, men billig är den ju inte.

Prestandan ska inte stå i förhållande i pris, så jag behöver inga tips på mest för pengarna.
Då kan du sluta läsa här.

Ett 24mm f/1.8G lär vara på gång, men är inte släppt ännu. I den serien finns i stället 20mm f/1,8G och 28mm f/1,8G att välja på.

Vilken typ av fotografering är aktuell med objektivet Niklas? PC-24an funkar handhållet men stativ är att föredra och att låta det ta tid. har man en sådan maskin vill man ändå vara noggrann och få allt rätt och då spelar plötsligt inte manuell fokus och annat så stor roll längre.

/Frode

Det är på stativ inomhus och manuell fokus, så visst har man lite tid på sig att vara noggrann. Har den mest prestanda i de avseenden som jag menar så får det bli den. Jag får kolla vidare även på Tamron 15-30.

Bland dem så är jag ganska säker på att 24mm f/1.4G slår de andra ganska lätt, men billig är den ju inte.

Då kan du sluta läsa här.

Ett 24mm f/1.8G lär vara på gång, men är inte släppt ännu. I den serien finns i stället 20mm f/1,8G och 28mm f/1,8G att välja på.

Ja 1.4 borde ju vara vass i dessa avseenden. Sedan gör det ju inget om en glugg med bättre pris råkar vara den som levererar mest! Men jag vill helt enkelt få fram rätt glugg för mina ändamål, oavsett pris.

Har också hört att en 24 1.8 är på gång men kan inte vänta på den. Den blir säkert toppen! Resten av 1.8 serien levererar ju bra resultat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar