ANNONS
Annons

Mest kräm på 1/4 blixtstyrka på Sigma EF-500 DG Super II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Sigma EF-500 DG Super II som slavblixt till en Canon EOS300D. Ni kommer säkert ihåg de här prylarna om ni verkligen tänker efter... ;)
Det är alltså kamerans blixt som utlöser slavblixten, och oavsett hur jag ställer in slavblixtens zoom och bländartal så ger blixten mest ljus vid 1/4 blixtstyrka, därefter avtagande som förväntat ned till 1/128, men märkligt nog ännu mindre ljus vid 1/2 och allra minst ljus vid 1/1 blixtstyrka.
Någon som kan gissa vad detta beror på, varför får jag inte mest ljus vid 1/1 styrka och därefter avtagande?

Prova om det blir likadant med längre synktid. Det kan ju vara så att det tar längre tid för blixten att bränna av full styrka och att det då inte hänger med riktigt vid för snabb slutartid.

M

En blixt av den typen bryter ljusflödet tvärt när den släcker, men den har en stigande kurva i början av brinntiden. Jag tror inte att du får minst ljus med full styrka, utan det mer sannolika är att du får lika mycket, vare sig den står på ¼, ½ eller full, men att du kanske har bländat ner två steg när du har ställt in den på full, så att det blir underexponerat. Med synktid på omkring 1/125 borde du få ut allt ljuset. Kruxet är att slavtändningen tar en eller två millisekunder och att blixten därför inte hinner brinna klart innan slutaren stänger om man har för kort slutartid.

Jag testade nu igen med slutartider 1/100 och 1/50 istället för som tidigare 1/200, dock utan någon skillnad. Bilderna blir som ljusast med 1/4 i blixtstyrka, och därefter mörkare med lägre blixtstyrka. Bilden med 1/1 blixtstyrka är något mörkare än den med 1/2, därefter är det stor skillnad mot blixtstyrka 1/4 som blir mycket ljusare. Bilderna med blixtstyrka 1/1 och 1/2 är båda mörkare än den med blixtstyrka 1/128.

Naturligtvis ändrar jag inte bländaren när jag testar så här, så knäpp är jag inte.

Om den står på TTL så kan den göra det, men så mycket blixt har den knappast att det skulle påverka resultatet nämnvärt.

Jag borde nämnt att jag har rysshacket, men det blir ingen skillnad om jag ställer auto reduction of fill flash på disabled och synk på 1st curtain.
Det som är lite märkligt är att om jag testar blixten med test-knappen ger blixtstyrka 1/1 betydligt mer ljus än 1/4, vilket skulle tala emot att blixten är trasig.
Andra förslag?

Kan det vara så att kamerans inbygda bilxt går på TTL, och då skickar lite för-bilxtar som gör att Sigman triggar på första bilxen, och sen inte hinner ladda om fullt inför nästa blixt som kommer precis efter?

I så fall prova att ställa kamerans interna blix att inte köra TTL. Är inte helt 100 på att det går, och i så fall måste man ha en extern blixt som kan hantera TTL:s förblixtar (dvs ignorera dessa). Vet att sådan speciell funktionalitet finns för UV-blixtar.

/Björn

Hej !

Kameran på manuellt.
Internt blixt minimal.
Synctid eller längre, ( 1/60 kanske )
Lämplig bländare.

testa.

//MW

Jag har på intet sätt grävt ner mig i det här, men:

Om jag har blixten på kameran och ställer in den manuellt är ger blixtstyrka 1/1 ljusast bilder.
Om jag håller i blixten och utlöser en blixt med test-knappen under en lång slutartid på kameran ger blixtstyrka 1/1 ljusast bilder.
Däremot som sagt så ger blixtstyrka 1/4 ljusast bilder när jag kör den som slavblixt, även med långa slutartider. Det ser dock ut som att blixtstyrka 1/1 ger minst lika mycket ljus i rummet.
Alltså måste slavblixten utlösas för tidigt, eller kameran automatiskt underexponera. Vad tror ni?

Senast ändrad:
Jag ska krypa till korset och erkänna att precis som jag blivit föreslagen tidigare i tråden så handlar det om någon slags TTL-blixt som skickas iväg från kameran och utlöser slavblixten i förtid, och denna hinner då inte ladda om sig vid blixtstyrka 1/1 eller 1/2, men däremot vid 1/4.
Det hela går att komma runt genom att trycka på FEL (Flash exposure lock)-knappen på kameran, som då skickar iväg en blixt och utlöser slavblixten, och vänta med att ta den riktiga bilden tills slavblixten laddats om.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar