Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mest kompakta objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Max Gennel

Aktiv medlem
Halloj.
Jag är lite nyfiken på vilket objektiv passande Sony/Minolta som är det mest kompakta (längden)?
Detta ovasett brännvidd.
50mm-1,4 Sony är riktigt kort. Finns det något mera som är ännu kortare.
Har ni ideér så fram med dom bara.

Mvh
MaxG

Den sista som göran innan länkade är väl tämligen dumt om man vill ha en kompakt lösning då slutartiden blir 1 sekund "in sunlight ISO200" och man lär väl behöva stativ till det. Eller? I säg är det jäkligt kompakt dock.

Flera av minoltas gamla fasta "normaler/vidvinklar" är i storlek liknande sonys 50/1.4 eller marginellt mindre, men många har stigit mycket i pris,
en som det fortfarande är ok pris på är 28mm/2.8 och relativt vanlig och den finns sessutom att köpa ny som sony också.

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=12

http://www.dyxum.com/lenses/detail.asp?IDLens=303

jag använder min 28:a ofta och gillar det skarpt så det kan rekomenderas.
Den blir som en kortare "normal" ungefär, på aps-c.

Annars är det adapter från M42gänga till A-mont som man kan få rätt kompakt, om man klarar sig med manuellfokus.

Senast ändrad:
Den sista som göran innan länkade är väl tämligen dumt om man vill ha en kompakt lösning då slutartiden blir 1 sekund "in sunlight ISO200" och man lär väl behöva stativ till det. Eller? I säg är det jäkligt kompakt dock.
Lämna stativet hemma och ställ kameran på ett bord eller sten. Dessutom, Max frågade bara efter det kortaste objektivet utan krav på användbarhet. :)

Många intressanta lösningar.
Kanske en lensbay vore något. Känns lite street-Photo och rolig samtidigt.
Jag prövade 28mm ett tag och den är trevlig. Kanske man ska låna den igen och känna efter.
De äldre objektiven kan ju vara en lösning. ska kika närmre på det med.
Tack för alla tips. Kommer ni på något mera så är det grymt.

Mvh
MaxG

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto