Annons

Mest blixt för stålarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Synneby

Medlem
Hej!

Jag skall jag börja fotografera för en tidning som vimmelfotograf. Jag har i stort sätt bara sysslat med landskapsfotografering innan och har verkligen ingen som helst koll på externa blixtrar. Jag är långt utanför min comfort zoon och behöver hjälp. I alla fall, jag är ute efter en extern blixt som jag kan använda mig av när jag vimmelfotar. Jag kommer mestadels foto i nattklubbsmiljöer men kommer även behöva ta en del loungeporträtt.

Min utrustning jag tänkte använda mig av är min Canon 30D samt mitt Canon 17-40mm L.

Jag är en fattig student har har sållades inte världen största budget. Vill helst inte lägga över 2000kr för blixten och skulle väldigt gärna komma under det ifall det går. Samtidigt vill jag ju ha en blixt som är duglig. Så vad tror ni jag skall köpa? Har verkligen ingen koll här och skulle uppskatta hjälp!

Sedan undrar jag även om mitt 17-40 objektiv verkligen är tillräckligt ljuskänsligt för att vimmelfota med? 4.0. Känns som att det borde räcka om man går upp något snäpp på ISOn och med blixt, eller?

Andrar knep vid vimmelfotografering hade jag också varit tacksom för :)
 
Klart du ska ha en blixt, kolla upp vilka som passar din kamera, leta efter en begagnad, alla mina blixtar (förrutom nya SB-400) har jag köpt begagnade och de funkar fortfarande, gjorde en test på dem idag - de blixtrade
 

Bilagor

  • DSC_0476.jpg
    DSC_0476.jpg
    19.7 KB · Visningar: 206
Blixt med automatik

Finns en hel del billiga bra blixtar men du behöver nog en med automatik (ettl). Om du vimmelfotar så går det ju undan. Kika på Nissin Di622 (tusenlappen) eller nya varianten Mark II för 1600.

Båda stödjer Canons E-ttl och har vridbart blixthuvud.

Kan du komma upp till strax över 2000:- så hittar du både Metz 50 af-1 och Canons egna 430 ex II som nog får anses vara snäppet över Nissinen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.