Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mera minne i burken

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Funderar på att sätta in mera minne i min dator och genast dyker massor av frågor upp för en datorokunnig som jag. Jag har en Fujitsu-Siemens Scaleo T och idag har jag 1024 MB DDR-RAM (400 MHz) enl specarna jag fick med datorn. Funderar alltså på att kanske sätta in 1 GB till.

Hur vet jag vilken typ av minne jag behöver?

Hur vet jag om det får plats flera minnen på moderkortet? (Heter det så det där som minnena sitter på?) Kollade på komplett.se och enl vad jag förstår av deras minneskonfigurator kan tydligen Scaleo T ha 2, 3 eller 4 DIMM-sockets. Hur vet jag hur det ser ut i just min burk?

Hur vet jag att de minnen jag förhoppningsvis köper funkar ihop med de minnen som redan sitter i burken?

Hur monterar jag de minnen jag i så fall köper?

Når de så småningom förhoppningsvis sitter på plats, är det bara att tuta och köra då, eller måste det göras en massa inställningar etc?

//Anders
 
Ok, nu har jag öppnat lådan. Känner mig rätt borta, så jag är inte ens säker på var jag ska titta nånstans. Bifogar en bild på det jag tror är minnena :) Vid de vita "klossarna" sitter det jag tror är minnena. Rätt så långt? Vid de blå klossarna är det tomt, om det nu inte framgår tydligt av bilden. Min tolkning är alltså att jag har plats för 2 st minnen till. Rätt?
 

Bilagor

  • _mg_8434-01_liten.jpg
    _mg_8434-01_liten.jpg
    80 KB · Visningar: 694
Det som är intressant för din del är att de ska heta DIMM DDR PC3200 alt 400MHz, övrig info spelar inte så stor roll.

Kolla in specen på dessa här t ex:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010082671

Har inte koll på Sunnes utbud i datorbutiksväg men de brukar kunna hjälpa till om du bara säger att du ska ha 2st 512MB DDR 400MHz.

Monteringen är busenkel, det finns en skåra på minneskretsen som ska passas mot en kant i sockeln, de passar bara åt ett håll alltså. I övrigt fäller du bara de blå "klossarna" utåt och trycker minnet rakt ner i sockel så snäpper klossarna i urfasningar på sidorna på minnet och låser fast dem.
 
Senast ändrad:
15 x 3 cm c:a, små ljusa hävarmar i varje ände av hållaren - korrekt.

Jag utgår från att Du gjorde burken strömlös innan Du öppnade - liksom dumt annars - som att rensa en gräsklippare med en kofot, med motorn igång.

Utan att vara tvärsäker gissar jag att Du har plats för fyra SIMM och att det redan sitter två på plats, 2 x 512 MB. Du kan sätta i 2 x 512 MB till ( = 2 GB ), eller rent av 2 x 1 GB ( = 3 GB totalt ). Vill Du ha ännu mer, måste Du först ta ut de som sitter där och ersätta dem med 4 x 1 GB = 4 GB, som är vad maskinen som mest klarar av.

Skaffa minnen efter plånbok, från en lokal återförsöljare, eller en postorderfirma, jag saknar kunskap om vilka minnen som passar i just Din maskin
( jag kör Mac ).

Att sätta i minnena är gansk enkelt. Stäng av datorn med nätsladden i ett jordat uttag, jorda Dig genom att ta tag i kökskranen, öppna burken ( Du vet ju hur ), rör vid en metalldel inne i datorn, ta bort nätsladden.

Köper Du 2 x 512MB = skippa detta stycke. Tryck på de ljusa hävarmarna vid de minnen som sitter i så att de lossnar, flytta dem till de två lediga platsern. Tryck ner dem försiktigt tills Du ser att hävarmarna rör sig uppåt och låser SIMM-modulerna på plats.

Ta fram de nya minnena, sätt dem i de två lediga socklarna och tryck ner dem försiktigt tills Du ser att hävarmarna rör sig uppåt och låser SIMM-modulerna på plats. Observera att de bara passar åt ett håll. Kolla åt vilket håll slitsen i kontaktraden ska sitta, annars kommer de inte att passa i sockeln.

Stäng lådan - be en bön - starta - och jubla.
 
2 x 512 MB kostar runt 500 ihop, 2 x 1 GB betydligt mer. Det hanlar mer om plånbok. Det räcker med en, men jag hade satt i 2 x 512.
 
David G skrev:
Måste man montera DDR-minnen i par? Kan man inte köpa ett 1GB istället för två 512MB?
Man kan göra så, men det är inget jag rekommenderar!
Jag antar att du har en P4 processor med HT (hyper threading), då jobbar processorn med 2 kanaler, en till varje modul i den banken som finns angiven på moderkortet (står troligen "Dimm 0" eller "Bank 0" i närheten av dom vita knapparna och "Dimm 1" eller "Bank 1" vid dom blå)
Det finns matchade par att köpa, din processor har en FSB (front side bus) som jobbar med 800Mhz, dela detta på 2 och du får 400Mhz, alltså hastigheten som dina minnen ska vara på.

Pilla dit 2x512 av ett matchat par.
Finns i alla välsorterade butiker.
ex:
Twinmos 2x512 hos Komplett.se
 
Tack för all hjälp!

Gick in på komplett.se och följde deras minneskonfigurator och landade på och beställde 2 st Crucial PC3200 DDR-DIMM 512MB CL3 5ns Unbuffered, Non-parity, 2.5V, 64Meg x 64

Hoppas bara att jag kan pilla dit dem och att jag får anledning att jubla. Ska gå Digitalbildbehandlingskursen på distans som Högskolan i Jönköping kör och inbillar mig att jag behöver 2 GB för att CS3 ska rulla bra.
 
Sådärja! Monterat och klart! Puh!

Körde
den här testen både före och efter. Tiden gick ner från 118 s till 99 s, så visst förbättrades snabbheten. kanske inte lika mycket som jag hoppats på dock.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.