ANNONS
Annons

Mera kräm i färgerna!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas U

Aktiv medlem
Hur kan man enkelt (=begripligt för en novis) kräma upp färgerna lite på en inskannad bild!
Jag har en relativt dålig skanner (för att inte säga skitskanner) och resultaten efter skanningen kan inte alls liknas vid mina original. Vad jag däremot har tillgång till är Photoshop som jag trevande försöker förbättra mina bilder med i efterhand.
Vad jag är ute efter är alltså ett enkelt sätt att få lite mustigare/mer mättade färger.

Ett bra tips med begripligt tillvägagångssätt uppskattas å det grövsta!

// Andreas

Släng upp ett exempel i forumtråden så får du säkert många frivilliga som kan peta i den och beskriva hur de gjort för att åstadkomma effekten.

Hej

Prova att gå in i Levels (ctrl L tror jag snabbkommandot är)

Ta den vänstra pipetten, peka på nått du tror är svart

Gör samma sak med den höra, peka på nått vitt.

Prova sedan att förflytta de yttre trekanterna under kurvan mot mitten.

Roine

För just den här uppgiften är funktionen nyans/mättnad snabbare, lättare och begripligare än nivåer (levels).

Snabbkommandot är CTRL-U (äpple-U för oss som kör mac). Använd bara mättnadsreglaget för att åstadkomma det du frågar efter (saturation i engelsk version).

Överdriv inte. Det blir nästan aldrig bra om du förstärker färgerna för mycket.

Notera också att genom popupmenyn överst kan du välja om du vill förstärka mättnaden hos alla färger (master) eller bara enstaka färger (rött, grönt, blått, cyan, magenta eller gult).

Det finns mer att säga om detta, men det här är ett enkelt sätt för nybörjare.

Tack Göran!

Var precis ett sånt tips jag var ute efter! Tar hojen hem från jobbet om 72 minuter och 34 sekunder och testar direkt!

Tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar