Annons

Mera bild än bara teknik!

Produkter
(logga in för att koppla)

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Tittade på Newtons bilder i dag och även på Sam Haskins och deras bilder är verkligen bra bilder, men många på fotosidan skulle reagera på utbrända högdagrar med mera. Är det så att trenden alltmer hanlar om teknik mer än själva bilden? Jag personligen upplever att just bildkomposition och hur man upplever en bild så som den är skapad har lågt värde mot just tekniken. Varför måste en bild vara exakt exponerad och busskarp utan brus? Sam Haskins eftersträvade grovt korn och var nog inte så intresserad av just att alla högdagrar hade teckning och det gäller nog för Newton till viss del också. Dessa två är ju i dag mycket berömda fotografer som bildat skola genom åren inom modellfotografi.

Fläsk-Tarzan skrev:
Är det så att trenden alltmer hanlar om teknik mer än själva bilden?

Hur kan du tro det? =)

Diskussioner och inlägg i forumet kring "bilden i fokus" ligger inte ens i samma tiopotens som "utrustning och teknik"..

Det kan ju vara så att det finns fotografer som är så ointresserade av teknik att de inte ens hänger på fotosidan eller internet för den delen.

En intressant tanke tycker jag, har dock inte engagerat mig och letat belägg för den.

Mycket tekniknörderi ja. Ursäkta uttrycket men jag menar att det är som så att när man hänger på internet och div. forum så drunknar man fort i djupa pölar med tekniknörderi.

Jag tycker mig se två tydliga huvudgrupper av "fotografer". De som hittat fotot genom datorn, digitalkameran och internet, samt den fotografen som hittade bilden och väljer utrustning därutifrån.

Vilken av de två grupperna som producerar "bäst" eller mer rätt sagt mest kvalitativa fotografer orkar jag inte gå in på här.

Har man ett teknikintresse så fastnar man fort i teknikleran,, det kan såklart vara farligt för progressionen vad gäller bilderna och uttrycken.

Har man ett bildintresse i grunden så lär man sig den teknik man behöver och har de prylar man behöver.

Många som väljer prylar här på forumet väljer prylar efter andra aspekter än det egentliga behovet. Lyxproblem är det när folk skriver "beslutssångest"... då vet man ju knappast sit egentliga behov!! (ler)

Jag håller upp den röda skylten som det står mera bild på.
När vi söker nya bilder följer nödvändig teknik med för att söka bättre bilder.
När vi hittar fokusen i ny teknik så följer andra bilder med, inte nödvändigtvis bättre.

Så ser jag det i lösa ord sagt.

MVH Niclas,

EDIT:
Glömde att säga det att många inte tror mig när jag säger att jag inte är teknikintresserad. Jag avskyr datorer och alla andra prylar som följer med. Fick jag välja så skulle all digital teknik i hela världen gärna få slockna, dö ut och försvinna för all tid. Destruktivt menar ngn att mitt ressonemang är, konstruktivt säger jag. Jag vill ju skapa!

Senast ändrad:
Fläsk-Tarzan skrev:
....Är det så att trenden alltmer hanlar om teknik mer än själva bilden? Jag personligen upplever att just bildkomposition och hur man upplever en bild så som den är skapad har lågt värde mot just tekniken. Varför måste en bild vara exakt exponerad och busskarp utan brus?...

Sant. Jag tror att denna "utveckling" känns hämmande för många blivande unga fotografer utan 10-tusentals kronor att avsätta på fotoutrustning. Men kikar man runt bland de flitigaste medlemmarna som har orgier i teknikforumen så är dessa mestadels medlemmar som saknar eller har rätt mediokra bilder i sina album...

Så man ska nog ta de kommentarer man får eller läser under andras bilder med en STOR nypa salt.

FS är kanske inte alltid rätta stället att visa upp sina alster om man vill ha kritik på själva bilden bortsett från millimeterperfektionism vad gäller det "tekniska".

Detta är nog en bekräftelse på vad jag befarat hela tiden. Är själv mera intresserad av bilden än tekniken. Tekniken är mer ett måste för att kunna fixa bilden liksom!

Tänk också på att teknik inte bara är själva prylarna och dess finesser, utan också fotograferingsteknik, hur man handskas med kameran och hur man går tillväga för att hitta bilderna. Hur man behärskar de prylar man använder, helt enkelt. För mig är den tekniken den viktigaste tekniken.

Kamera mm väljer man utifrån vad arbetet kräver och det bildresultat som eftersträvas och som jag ser det kan mycket av finesserna i utrustningen ofta bli till hinder i bildskapandet. Inte så sällan ser man t.ex mode/reklamfotografer använda relativt enkla kompaktkameror i sitt arbete. Även doku/reportagefotografer som Jens Assur använder enkel kompaktkamera ibland och Anders Petersen fotar numera med en Contax kompakt. Små, ganska enkla kameror, men med skaplig optik duger ofta bra eller bättre till mycket, även om de har sina begränsningar inom vissa genrer.

Jo det är riktigt. Fototeknik är en annan sak som jag håller med om är nödvändig men att ha hela skalan av objektiv med alla millimetrarna inom arbetsområdet så man slipper röra sig ur fläcken är lite att ta i tycker jag. En bild kan vara mycket mer än utslaget av superskärpa och brusfrihet eller teckning i alla högdagrar!

Titta på Newtons eller Haskins bilder så förstår ni vad jag menar!

När vi pratar om teknik här i perspektiv av inledningen så handlar det väl om tekniken i prylarna. Handhavandeteknik och liknande är väl en helt annan sak.

Handhavandeteknik får man aldrig nog av. Det kommer av praktisk träning-fotoaktivitet. Vad gäller fototekniska prylar så kan man nog få nog och det kan nog gå ut över utvecklingen rent bildmässigt.

Men visst är det såklart ok att ha ett fotointresse som grundar sig i prylar. Inget fel i det!!

Jag är nog ganska övertygad om att jag inte äger tio eller ens ett par av mina nu existerande bilder om få år. Jag skiter verkligen i digital hantering. Orkar inte längre bry mig om de sakerna. Så det går som det går. Om jag en dag ångrar mig återstår att se. Har i alla fall ointresset att skylla på. Om tekniken inte hade existerat så hade inte bilderna heller gjort det, och eftersom jag önskar att tekniken inte fanns så spelar väl också bilderna mindre roll.
För få år sedan så var mina bilder allt. Det är de inte längre, betyder ganska lite i det stora hela.
Kul så länge de syns och uppskattas. Passa på, hihi!

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar