Annons

Mer räckvidd för sport

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag behöver lite längre räckvidd men kan inte riktigt bestämma mig för vad som passar mina behov bäst. Jag vill ha minst 300 mm och kan tänka mig att spendera runt 10 000.-, nytt eller begagnat. Användningsområdet är nästan uteslutande sporter som fotboll, innebandy, hockey m.m. I dag använder jag ett EF 70-200 2,8 L IS på en 7D. Jag har testat några fotbollsmatcher med en 1,4 II på mitt 70-200 men tycker att autofokusen tappar lite fart samt att bilderna blir lite mjuka, framförallt när man får dra upp ISO lite. AF-hastigheten tror jag inte blir något större problem med lite övning men jag vill verkligen komma lite tajtare på motiven och slippa beskära så mycket. Vad ska jag då komplettera med?

Sigma 120-300 2,8. En glugg som är anpassad för ändamålet. 2,8 över hela omfånget är ju riktigt trevligt. Har inte testat den men testbilder på ”The Digital Picture” visar tendenser till ganska softa bilder, framförallt off center på stor bländare. Dessutom överlappar det min 70-200 ganska mycket. Komplettera min 70-200 eller t.o.m. ersätta?

EF 100-400 4,5-5,6. Erkänt skarp och bra glugg som ger mig 400 mm. Skjutzoom och bländare 5,6 låter dock inte som en sportglugg direkt, eller?

EF 300 4,0. Förmodligen den skarpaste (och snabbaste af?). Problemet är att jag inte har två hus. Endast en fast 300 på kortlinjen skulle nog begränsa mig en del, eller?

Hur resonerar ni? Finns det andra alternativ som kanske passar mina behov bättre? Är det ens värt pengarna, eller ska jag stånka på med mitt 70-200 + 1,4
 
Jag brukar köra med 300/4 när jag fotar fotboll och sitta på långsidan i höjd med straffpunkten. Jag når inte hela planen och ibland blir det lite tajt på när de kommer för nära, men man kan inte få allt. Jag skulle gärna ha ett längre brännvidd, men de objektiv (400/2,8) som jag tittar på känns inte helt ekonomiskt försvarbara och jag skulle inte byta bort mitt 300/4 för något av de andra objektiven som du nämner, inte ens för en enda match, så jag röstar för 300/4.

Om spelarna kommer för nära så kan det bli bilder ändå: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/95221/975508.htm
 
Jag tackar för feedback. Har funderat i de banorna också. Man kan ju t.ex. ta straffområdet från kortlinjen en halvlek med 70-200 och sedan köra från långsidan med ett 300 i en halvlek. EF 300 4,0 verkar ju vara det som går att hitta flest av begagnat också.
 
Jag har testat några fotbollsmatcher med en 1,4 II på mitt 70-200 men tycker att autofokusen tappar lite fart samt att bilderna blir lite mjuka, framförallt när man får dra upp ISO lite.
Du hamnar på precis samma ISO med 70-200/2.8 + TC 1.4x som men ett 300/4, så du vinner ingen ljusstyrka med det objektivet.
 
Jag behöver lite längre räckvidd ... vill ha minst 300 mm ... runt 10 000.-, nytt eller begagnat. Användningsområdet är nästan uteslutande sporter som fotboll, innebandy, hockey m.m.

Med den budgeten, en 300/4.

Inomhus kommer maxbländare 4 ibland vara en begränsing, men fungerar.

Jag har ganska ofta kört med ungefär motsvarande bildvinkel som du får med ett 300/4 när jag fotograferat fotboll och tycker det fungerar bra. Som du var inne på, man kör t.ex. en halvlek med det, och en halvlek med 70-200 och siktar in sig på lite olika typer av bilder.
 
Jag tycker att min 70-200 2,8 L IS med en 1,4 II ger mjuka bilder. Jämförelser visar ganska tydliga skillnader i skärpa mellan den kombon och en 300/4. De hallar jag oftast plåtar i kräver ISO 5000 eller mer vid 2,8 så 4,0 kommer inte att räcka. Å andra sidan är avstånden inte så stora så 70-200 funkar där. Vid de få tillfällen som mina motiv inte handlar om sport och snabba rörelser så får jag ju dessutom 420/5,6 med skapligt resultat om jag skruvar på konvertern på ett fast 300.
 
Som jag nämnt i en del andra trådar så kör jag 7D+(120-300)/2,8+1,4TC vid en del sportevenemang.
T ex denna bild är tagen med den kombinationen och ISO 6400,
http://beribild.se/wordpress/wp-con...dscup-i-storslalom/20121219_0094_JanBuler.jpg

Det stämmer också att AF-hastigheten blir lite lidande och att man skulle önska sig snabbare respons där men är inga problem att hantera om man är lite förutseende.

Gällande fotboll så fotade jag i söndags allsvensk fotboll, Gefle-Åtvidaberg. Tog bland annat bild på räddning av Gefle IFs nya målvakt från motsatt kortsida, över hela plan, med nämda kombination. Sen var det ju trevligt att få den bilden publicerad på Expressens och Aftonbladets löpsedlar i Gävleområdet och inne i Expressen i tisdags.
 
Canon ef 70-300mm/4-5.6 is usm

Kör själv med objektivet som min rubrik lyder och kan då inte klaga, sköter sig utmärkt om man fotar te x fotboll, fotar mest från läktarplats men kommer ändå relativt nära mina "mål".
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.