Annons

Mer månfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag undrar om man inte kan stå på Skeppsbron och fotografera månuppgången över strömmen ikväll.
Vad tror ni?

Hade jag inte jobbat mellan 18 och 01 så hade jag tagit kameraväskan och satt mig på pendeln... Men det går väl fler (pendel)tåg... Månen var ENORM i torsdags...

Jag undrar, någon som har ett tips hur man kan fota månen? Trots allt är den väldigt ljusstark.
skulle gärna fota månen mer om det inte såg ut som en lampa.

Månen är olika ljus i olika situationer. Om vi antar ISO100 och bländare 11 kan exponeringstiderna på fullmånen variera från 1s (precis vid uppgången med normalt sommardis) till 1/125s en gnistrande klar vinternatt. Vid halvmåne eller månskära blir det längre tider.

Tricket om man vill ha med månen i lanskapet är att antingen fotografera på kvällen innan det blivet för mörkt för att på sätt jämna ut skillanderna. Eller också genom dubbelexponering eller Photoshop "montera" in en måne i ett landskap.

Jag kan mkt väl tänka mig att plåta måne ikväll!
Har lite at stå i pga flytt på måndag, men ett par timmar kan man väl lägga =)
/E

Månen kommer ligga mitt för horisonten kl 20.59.38 i rikning Ost-Sydost (fast lite mer åt Ost) Så den bör gå upp mitt över strömmen om man står mitt på Skeppsbron.

Senast ändrad:
Nej det är kajen som löper från slottet bort till Slussen

Jag kommer vara där 20.00-20.30 någon gång

Du kan ringa mig på 0708-669612 när du kommer om du vill.

Jag skall ta med mig en kompass och mäta ut en punkt där man har strömmen i riktningen där månen bör kommer upp. Jag kan inte svara nu.

Jag ger heller inga löften, men när månen väl kommer, kommer den fort.

Man kan faktiskt få rörelseoskärpa i månen. Visst är det en lockande utmaning.

Det skiter sig för mig ikväll.
Fick oväntat besök, och har inte hjärta att jaga ut dem!
Får försöka fånga månen hemifrån.
Lycka till!
Mvh E

Jag blev solo, men det funkade bra. Månen kom upp där jag tänkt mig.

I denna bild har jag gjort två exponeringar som jag mixat. En på stan och en på månen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar