Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer kräm - Nikon eller Quantum

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Hej alla.
Jag funderar på att skaffa något slags batteripack till mina två nikonblixtar, (SB800). Innan jag bytte till Nikon hade jag canons egna batteripack (CP-E3) och tyckte att detta funkade bra. Så jag har börjat titta på Nikons motsvarighet (SD-8A) men fick också tipset att titta på vad Quantum har att erbjuda.

Quantums aggregat

Nikons egna
Min fråga är nu om någon kan komma med några för- och nackdela r med de olika alternativen.
Nikons är så vitt jag förstår billigare än båda Quantum-ackarna men Quantums större modell (kanske även den mindre?) har mer kräm i sig och kan ju kopplas till två blixtar på en gång.

Någon som har några bra förslag?

Mvh
Daniel.

Ja se på fan -det kanske är lösningen:D
Om jag skrivit krut då -är det Överskottsbolaget som gäller då? Eller kanske fyrverkeriaffären ;-)

Det är jag inte säker på -men i det här fallet skulle ju inte det spela särskilt stor roll eftersom jag fortfarande kommer att använda mina Sb800-blixtar.

Jo quantums blixt är nog rätt så dyr, och det större acket kostar ju som synes dryga 5 papp. Men om det skulle vara så att quantum-acket är betydligt bättre än Nikons så lägger jag hellre 5 papp på bra grejer än 2500 på skit.

Jag kapar tråden för en fråga i samma ämne.

Är det någon som vet om Nikons nya batteripack SD-9 passar till SB-800?
Dels verkar den smidigare, dels är den billigare och dessutom går det att skruva fast den under kameran eller i annat 1/4 tums hål.

Eller om någon vet var man kan få tag i en kontakt till SB800´s HV uttag? Utspänningen från batteripacken är ju bara att mäta och att bygga ett batteripack är ju inte svårt.

Nåväl, vi får se vad resultatet blir, men 2500:- för en plastlåda, lite kabel och en diod känns som överpris. i värsta fall så får jag väl gjuta en egen kontakt.

//Patrik

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto