Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer kommentarer till de snälla som ger kommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

hilber

Medlem
En tanke som slog mig angående kommentartorkan är följande:

Det finns många som vill ha kommentarer och säkerligen är villiga att ge kommentarer för detta.

Tänk om man kunde sortera fotografer på kommentardifferens. Eller mer elakt säga att man bara vill se bilder av fotografer med positiv kommentardifferens i sökfunktionen.

Man skulle nästan kunna få en liten aktiv kommenterarklubb på detta.

Visst stöd finns ju redan för detta, där man tex ser sin egen status på sin sida.

Vad tror ni?

Men alltså... tanken bakom kommentarerna är väl inte att ge kommentarer för kommentrernas skull??

Jag har givit 95st kommentarer sedan jag blev medlem i augusti-05

Kan tyckas vara ganska mkt, men är egentligen ganska lite med tanke på hur många bilder jag faktiskt tittar på. Jag ger kommentarer oftast till två kategorier:
Kort jag tycker riktigt mkt om och kort jag tycker är skitdåliga tekniskt. Detta för att tala om att jag gillar en bild och göra den personen glad plus att jag kanske kommer med en personlig vinkel om någonting. Dom dåliga ger jag för att dom ska kunna utvecklas och få tips som jag har lärt mig eller fått själv.

sedan har du en massa kort som är bra, dåliga ganska bra, ganska dåliga osv osv osv som man inte orkar kommentera... . Jag springer inte runt o ger kommentarer till höger o vänster bara för att få en hög "kommentar rating" eller för att få massa kommentarer till mig själv.

Hela kommentarsdiffen är rätt orättvis. Det finns fotografer som får 30 kommentarer/bild. Ska dessa behöva hafsa ihop 30 själva då eller sitta en hel natt för att få ihop diffen? Eller är de lika "duktiga" som andra om de väljer att kommentera tre bilder med mer genomtänkta kommentarer i stället? Ibland finns kanske orsak till att diffen är "negativ"?

Hellre fokusera på genomtänkta få kommentarer än tusen hopkrafsade tycker jag. Alltså stödjer jag inte förslaget.

Nu var ju knappast tanken att någon skulle bli tvingad, hur fick ni till det?

Min poäng är att folk som gillar att både ge och få kommentarer kanske skulle kunna få lite utbyte av varandra.

Problemet som Lotta anger existerar inte för så många och de som drabbas av ett underskott har ju faktiskt redan fått kommentarer och bör därför vara relativt nöjda.

"Hellre tre ihopraffsade kommentarer än inga kommentarer alls" är den mer realistiska situationen för de flesta foton på fotosidan.

Ett problem som iofs berörs i Lottas kommentar:
Hur undvika ihopraffsade kommentarer, som folk skrivit bara för att nå en bra diff? Det finns flera svar på detta:
-Uha vilken människosyn (kommer det bli tt stort problem, verkligen).
-Problemet finns redan idag (lösning på detta diskuteras bland annat i en annan tråd i detta forum).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar