Annons

Mer frågor om blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Jag fick tag i en begagnad veteranblixt utan speciell kostnad. Jag tänkte montera den på min samsung GX1-L. Jo, tusan, det blixtrar utav tusan. Men, inte helt oväntat blir exponeringen lite hur som helst då blixten inte pratar med kameran och kameran verkar inte så intresserad att prata med blixten heller.

Men, visst borde det gå att använda helt manuella metoder för att blixtra? Jag kunde ganska snart ratta in bländare och tid så man hamnade någolunda inom lagom exponering, men så är det väl inte meningen att man skall göra? Det finns en tabel tryckt på baksidan av blixten. Borde inte den gå att använda till nått vettigt så man gissar rätt värden på inställningarna mer direkt på första försöken utan att behöva provfoto 7 ggr? För visst måste det vara liknande metoder studiofotografer råkar ut för när de använder dessa paraplyblixtar med fjärrstyrning?

Jag hade ingen större framgång med google, men det kanske beror på att jag inte riktigt vet vad jag skall söka på.

Istudion har man oftast en ljusmätare (jag har det iallafall) och då sitter det direkt eller på andra bilden, fast en ljusmätare som är nåt att ha kostar lite oxå!
//Christer

Tabellen på baksidan på gamla blixtar brukar visa att vid ett visst ISO-tal (ASA om blixten är tillräckligt gammal, men det är samma sak) och ett visst avstånd ska du ställa in den bländare som anges.

kan du ställa in blixten manuellt vad gäller styrka? Typ 1/1, 1/2, 1/4 o.s.v. Isåfall kan du ju styra ljusstyrkan så att den passar din valda bländare. Just nu verkar du göra tvärtom, justera bländaren så att den passar blixten (på full styrka?).

En annan variant är om blicten har egen automatik med thyristorstyrning? Isåfall ställer du in på blixten vilken bländare, ISO och avstånd du vill fota på och så styr blixtens egen automatik mängden ljus.

Om inget av ovanstånde finns så antar jag att du har en enkel "dum" blixt som enbart kan avfyras på full effekt, och då är det nog bara med kamerans bländare (och ISO) du kan styra ljuset.

Om ditt problem är att blixten ljus blir för starkt så kan man ju alltid studsa ljuset i tak eller vägg (om blixten går att vinkla eller vrida). Då avtar effekten samtidigt som ljuset blir betydligt behagligare (mjukare skuggor).

Tack för alla tips. Jag skall prova vad blixten kan. Nu har jag en ide vad jag borde förvänta mig.

Aj-fan? Än är kameran hel. Men man vet ju aldrig. Om man får tro länken skall min blixt göra 4V.

Blixten är nog äldre än jag trodde för nu har jag testat lite. Verkar vara lite universalblixt för manualen nämner undantag för Canon-kameror hela tiden. Alla kontaktytor matchar inte i foten men som sagt det blixtrar ändå. Kameran verkar indikera att jag sätter blixten på kameran, för blixtinställningarna begränsas till manuell blixt endast och en blixtsymbol syns när jag sätter på kameran.

På baksidan av blixten finns ISO-väljare för film, från 64 till 1000 ISO. Flyttar man den väljaren flyttas också en gemensam platta så att andra siffror ändrar sig. Jag sätter den på 200 för det är lägsta ISO jag kan ha.

Till höger finns A1, A2 och M.

I lägen A1 och A2 får man förslag på F2.8 avstånd 2-12 meter och F5.6 avstånd 1-6 meter. Min kamera kan 5.6 så jag väljer detta i manuellt läge. Nu är bara frågan, vad tusan är lagom tid? Jag hugger till med 1/60. Hm, inte så illa i ett 15 kvadratmeter stor rum med blixten mot taket. Kanske lite underexponerat, men det blir skapligt varje gång jag tar en bild. Undrar om det finns nån sorts automatik i alla fall?

Men, ändrar jag tiden syns ingen som helst skillnad i exponering. men histogrammet verkar stabilt för varje gång. (Det är tomt från 2/3 och till höger) Hur funkar detta?

Det finns ytterligare en tabell för M.Då listas alla F och motsvarande distans till målet. Det gjorde inte så stor skillnad inomhus. 5.6 och 1/60 blev lagom.

Jag konstaterar att inga föreslagna värden på baksidan av blixten stämmer med verkligheten. Om jag hugger till med F4.5 (lägsta värdet jag kan ha med kitobjektivet) och 1/60 så kommer jag skapligt hyffsat med exponeringen. Men jag förstår inte hur man väljer tiden med blixt. Blixten blixtrar ju knappast längre eller kortare utan det är en blixt, punkt slut.

Är jag på rätt spår med ca 1/60 och så kan jag justera exponeringen med bländaren? Verkar som jag får prova lite olika avstånd och rita en egen tabell på baksidan. Å andra sidan, i små rum verkar nästan vad som helst bli bra så länge man riktar blixten mot taket.

Eller är det bättre att buda en lite moderare universalblixt på tradera?

En summering av min fråga: Hur väljer man tid med blixt?

Gamla tiders blixtar var gjorda för att användas på den synktid kameran klarade av, vanligt var t ex 1/125. Ville man sedan få med mer naturligt ljus fick man välja längre tider, men blixtljuset påverkas inte av slutartiden. (Bara om den blir för kort, då klipper ridån av ljuset så t ex halca bilden blir mörk).

Hade man t ex en 100 ASA (ISO) film så behövde man ju öka tiden rätt rejält för att få in mer naturligt ljus, särskilt om man använde en bländare ner mot 5,6 osv. Samma principer gäller ju fortfarande, du kan inte påverka insläppet av blixtljus med slutaren eftersom blixrljuset i sig är alldeles för kort.

Var är det för blixt? Har den en sensor på framsidan? Det verkar i alla fall som det och att de två första lägena är automatiska, dvs blixten mäter ljuset. Och då är det ju inte så himla stor skillnad mot dagens moderna blixtar, bara lite simplare ljusmätning.

Det borde f ö stå i kamerans manual vilket som är kortaste synktid. 1/60 funkar alltid och är helt OK att köra.

Just det, lite mer: egentligen är alltså blixtar av äldre modell enkla och lättbegripliga teoretiskt, men sedan finns några saker som gör att du behöver testa dig fram:
* frågan är om ljuskänsligheten på en viss bländare på en APS-C-kamera överensstämmer med gamla tiders fullformatsblixtar
* om du slår i taket får du ofta ett ljustapp som behöver kompenseras lite
* sedan kan man ju fundera på om ett gammalt blixtrör ger samma effekt efter ett par decennier, men det vet jag inget om.

Bara några tankar från en blixtentusiast.

I dag är jag på jobbet och läser här, men fritt ur minnet är det en Vivitar 2800-D. Manualen är ett vikt papper på fyra språk och inte särkilt vägledande. Det verkar finnas en finess som jag inte förstår, nån sorts testknapp som det står att man kan testblixtra med. Hur det funkar vete tusan. Någon sensor på framsidan kan jag inte se.
Om jag googlar så liknar den blixten på bilderna i detta forum. http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=477444
Men jag tror min är äldre. Jag tror jag inte har sama text på framsidan och stickkontakten som syns på baksidan har jag inte heller. Baksidans bokstäver högst upp till höger är inte heller samma. Men i övrigt är det rätt lika.

En rätt cool grej jag upptäckte var att om jag har rätt långa tider valda, så kan få otrolig rörelseoskärpa på allt möjligt och personen som stod framför kameran blev djupfryst, typ fotomodellen är skarp men lampor i bakgrunden ritar spår lite hur som helst. Ser ballt ut.

Jag får prova vidare. Så länge jag är hemma verkar det ju funka.

Edit: ser ut som jag borde köpa en lott i dag också. Lite googlande säger:
" All of the "D" models are supposed to be low sync voltage (5V). The earlier 2800 (no D) has a very high sync voltage. "

Är det det som skulle kunna få röken att hamna utanför min kamera? På tal omdet, skymmer inte röken sensorn?

Senast ändrad:
Jag såg den också på bilden, men jag kommer inte ihåg om min blixt hade en sån. Jag får kolla när jag kommer hem.

Men, det kanske ordnar sig ändå hela denna frågeställning. Expert där jag bor har en fjorårets modell av en samsung-blixt på rea, 2499:- (på texten på lappen brevid, stod det att den var speciellt för GX-modellern. Jag har en GX1-L. Lysande va?)
Om jag hittar mitt expert kreditkort så köper jag en spritt ny blixt som passar direkt på min kamera och misstänker jag att all automatik kommer fungera direkt.

Det har varit lärorikt detta experimenterande, och med lite modernare grejor kanske rent av kan få bra resultat. Jag har inga problem med att börja med helautomatik och sen lära mig allteftersom. Men tack för all hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar