Annons

Mer än 1:1 med Tamron 90 mm ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Agathorn

Aktiv medlem
Hej alla !

Jag har en Minolta 505 Si Super och har precis köpt ett Tamron sp/af 90 mm/2,8 Makroobjektiv och har börjat fotografera lite blommor. Men jag är inte riktigt nöjd med förstoringen utan jag vill kunna ta ännu mer extrema närbilde av blommor.
Jag skrev till www.scandinavianphoto.se och de rekommenderade att jag köper mellanringar för 1 600 :- och jag undrar nu om ni håller med dem på den rekommendationen. Jag vet inte så mycket om fotografering men vill gärna bli seriös eftersom jag tycker det är kul. Speciellt med extrema närbilder på blommor!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

mvh
David Harrysson

vill du komma riktigt nära är det bälg som gäller. jag vet dock inte hur det finns att finna till din kamera och om det finns så kostar det mycket pengar. En ny Nikon-bälg kostar ca 5000-6000kr... Då kommer du nog ner mot skala 10:1 beroende på objektiv.

Det ar nog lite val mycker pengar. Ar det ok att anvanda mellanringar istallet.
Finns det andra alternativ kanske.

Sitter pa amerikanskt tangentbord sa inga a med prickar over eller fragetecken, hehe

Mellanringar är ju "standard". Jag vet inte hur mycket de påverkar skärpan osv. men du har ju en makroglugg så det lär väl funka bra antar jag.

Ett sånt där mellanringskit brukar vara 50 mm om man sätter ihop alla ringar. Det lär ta dig till 1,5:1 om du kommmer upp till 1:1 nu.

Mellanringar påverkar inte skärpan, de flyttar bara objektivet längre från filmen. Bälg är smidigare om man vill ändra förstoringsgraden. Tänk på att blommor är tredimensionella objekt. Skärpedjupet kommer att bli mycket kort, under 1 mm vid förstoringar över 1:1.

Aha tack för svaren!

Då är det nog mellanringar jag kommer köpa tror jag. Tycker inte 1 600 är så speciellt mycket med tanke på att jag får någonting jag funderat på väldigt väldigt länge!

En fråga till förresten ... Vilken bländare ska man köra med om man har ISO 100 film och tar foto på en blomma i normalbelysning? Alltså inte direkt solsken utan skugga eller kanske inomhus i normalbelysning ifrån en lampa?
Kan programautomatiken sköta det åt mig? Om jag bara ställer in min Minolta 505 Si på "makro"-läget och slutar och bländartid på automatik?

mvh
David

Eftersom din kamera mäter genom objektivet så spelar det ingen roll, men du får ju ingen koll på exponeringen om du kör i fullt auto-läge.

Nej det är ju sant. Men det fungerar väl hyffsat med automatiken påslagen? Även med makroobjektiv och mellanringar?
Har hört att man ska ha så liten bländare som möjligt för att få så stort skärpedjup som möjligt med makroobjektiv för att skärpedjupet är så kort som det är pga objektivet i sig. När jag kör med automatiken påslagen är det ju ingen f34 eller liknande som föreslås utan snarare f2,8 vilket jag tycker verkar märkligt. Eller iofs så betyder ju det mer ljus till filmen så det är ju egentligen logiskt. Men liksom det verkar märkligt att ställa in f34 eller liknande när kameran "föreslår" f2,8.
Verkar jag alltför snurrig eller är det någon som förstår alls vad jag pratar om? *ler*

mvh
David

Du blir nog tvungen att använda så lite bländare som möjligt för att få något skärpedjup alls. Du ska inte anävnda mindre bländare än 22 om du vill ha bästa skärpa (gäller småbild). Mindre bländare ger visserligen större skärpedjup, men skärpan avtar på grund av diffraktion.

Du kan inte använda kamerans programautomatik utan vidare, den kommer att föreslå alldeles för stor bländare. Gå över till bländarförval eller manuell inställning.

Kameran föreslår 2.8 för att den inte vet att du har stativ. Den försöker alltid hålla slutartiden handhållbar.

Automagi och makro är nog inte så värst kompatibla.

Ett tips är att du går till biblioteket och lånar en bok om hur kameran fungerar, när du läst den så kommer allt att klarna och de där jobbiga siffrorna du blir förvirrad över kommer att verka så vettiga.

En bok jag läst och kan rekommendera är "Foto - Min hobby". Dessvärre kommer jag inte ihåg vilken författare det var :(

6000:- för en bälg är väl inte så mycket med tanke på hur användbar den är? Det är som att få ett nytt objektiv. (om den förstorar så mycket).

Hur långt brukar man kunna "dra" en bälg?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar