Annons

Meopta Opemus 4x4

Produkter
(logga in för att koppla)

spokane

Medlem
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en "Meopta Opemus 4x4" för en billig penning för att experimentera lite med framkallning hade jag tänkt. Jag är då totalt "grön" på området. Nu är det så att jag upptäckte att den stora linsen har en spricka i sig när jag skulle rengöra den, undrar ifall nån vet var man kan få tag i sådana eller ifall det går att ens få tag i? Skulle det gå att använda någon liknande lins annars?

Tacksam för svar!!

/Fredrik

Jag skulle tro att det syns i bilderna om kondensorlinsen är sprucken, men helt säker kan man inte vara om man inte provar.

Gör ett försök vetja! Kanske något i den här stilen; Exponera först utan negativ såpass länge så du får en jämngrå yta på pappret. Är den jämngrå? Då är test 1 passerat. Sätt sedan i ett negativ med en rak linje, med jämn exponering längs hela, som passerar sprickan och kopiera det. Har du inget bra negativ, sätt in ett negg på sniskan så du kan kopiera kanten. Ser linjen bra ut? Då är test 2 passerat och apparaten kan förmodligen gå några mil till. Det slutgiltiga testet är förstås dina riktiga kopior, har de defekter trots lyckad utgång av 1 och 2 så är det bara att bita i det sura äpplet.

Det verkar inte som om Meopta har någon svensk agent längre, men förmodligen skulle det ändå bli billigare att ersätta hela apparaten med en ny från begagnatmarknaden. De är billiga idag.

Har du inte möjlighet att lämna tillbaka den förresten?

Hej Fredrik
Jag tror att jag har en kondensorlins till en Opemus 4x4. Linsen är 6.8 cm i diameter. Hör av dig om det måttet stämmer.
Lell

lars,
vad vill du ha för linsen? ska kolla diametern på linsen, har förstoringsapparaten på jobbet så jag kollar imorgon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar