Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Memory stick duo (pro)

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej,

Var och köpte en Sony DSC-P73 åt min bror precis. 1990 kr på Elgiganten. Lät som ett bra köp, och kameran hra fått bra recensioner. Han kan även med Sony sen tidigare versioner som han lånat av sin far, och eftersom han är väldigt oteknisk (min bror) så tror jag det är ett umärkt köp.

Men min fråga gäller memeory stick duo (pro) som kameran använder sig av. Är de sämre eller rentav bättre än t.ex. SD? Är de tillräckligt snabba för en kille som inte direkt är så kräsen, utan fotar för skojs och minnes skull?

/Micke

EDIT: Är pro bättre/snabbare än icke-pro? Tror kameran tar båda.
 
Pro är en version som är snabbare och större än de vanliga standardkorten.

Duo står för att kortet är mindre, väldigt nära halva storleken.

Duo Pro är pro versionen av det mindre duo kortet.

Och ja, memorystick finns i olika hastigheter, kolla på dpreview och på sandisk hemsida för att kolla runt lite på prestanda och storlekar.
 
Tack för ditt svar.

Lika bra att köra på Pro då, snabbare...

Men de är inte märkbart långsammare än SD tex?
 
Beror på kameran och korten. Det finns ju flera tillverkare av Memory Stick precis som av SD kort. Sandisk tillverkar båda och beroende på modell skiljer det i hastigheten. Standard vs. Ultra 2 vs. Extreme, o.s.v.
 
jojo, men jag menade mer om ms i en sådan här sonykamera är märkbart långsammare än sd i min minilta f300 t.ex.
 
Ingen aning. Kan inte alla modeller på rak arm såklart.

Oftast så har samtliga kompaktkameror rätt taskig överföringshastighet oavsett korten, men på dom dyrare kan det skilja en del. Så där kan det löna sig med snabbare kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.