Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanzoom, Nikon eller Sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel M

Medlem
Hejsan,
jag tänkte skaffa ett mellanzoomobjektiv och funderar antingen på ett nytt Nikon 28-100 3,5-5,6G eller ett något begagnat Sigma 28-105 3,5-5,6 Aspherical. Båda är väl att betrakta som budgetobjektiv men jag vore tacksam för tips och tankar kring vilket av dom som är bästa val. Objektivet kommer att användas på en Nikon F80 främst för att ta porträttbilder och lekbilder på vår lilla dotter.

Daniel M skrev:
Hejsan,
jag tänkte skaffa ett mellanzoomobjektiv och funderar antingen på ett nytt Nikon 28-100 3,5-5,6G eller ett något begagnat Sigma 28-105 3,5-5,6 Aspherical. Båda är väl att betrakta som budgetobjektiv men jag vore tacksam för tips och tankar kring vilket av dom som är bästa val. Objektivet kommer att användas på en Nikon F80 främst för att ta porträttbilder och lekbilder på vår lilla dotter.
Alternativt kan du ju leta efter en begagnad Nikon 28-105/3,5-4,5. Mycket glugg för pengarna, bör väl hamna runt 2000:-.

Jag håller med Calle, ett Nikon 28-105 3.5/4.5 objektiv begagnad ger mycket kvalité för pengarna. De är lätta att hitta begagnad. Detta objektiv är båda optisk och mekanisk bättre än de som du nu funderar på.

Korrigering

Uttryckte mig lite felaktigt.Jag har just nu ett nytt Nikon 28-100 3,5-5,6G och ett något begagnat Sigma 28-105 3,5-5,6 Aspherical hemma som jag måste välja mellan eftersom jag inte vill behålla båda. Har kört en rulle med varje under liknande förhållanden för att jämföra bilderna men vill som sagt gärna ha lite mera information om vilket av just dessa två objektiv som är att betrakta som bästa val.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar