Annons

Mellanringsats: Kenko vs Soligor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Deliro

Medlem
Hej!

Sitter här och funderar på att utöka min kameraväska med lite mellanringar och framförallt som ett komplement till mitt AF-S Micro Nikkor 105 mm VR. Jag tittar på Kenkos och Soligors mellanringsatser (båda: 12/20/36mm Nikon AF). Eftersom 105 mm objektivet är en ganska tung pjäs så vill jag ju att mellanringarna ska vara ganska solida. Är det någon skillnad mellan dem gällande kvalitet (metall/plast/glapp etc) eller är inte priskillnaden (Kenko 1995:- vs. Soligor 1275:) berättigad?

Och, vad händer rent praktiskt med brännvidden på mitt makro-objektiv. Är det bara att addera ihop allt; 12+20+36+105=173 mm? Och hur räknar jag ner ljusinsläppet?

Riktiga nybörjarfrågor. :)

Jag har soligors mellanringssatts. Vet inte hur den andra är, men soligor är inte helt bra kvalitemässigt, lite svåra att "få isär" ibland men inget som jag egentligen störs av.

Bränvidden ändras inte med mellanringar, endast närgränsen. För att få 1:1 brukar man säga att man ska ha lika många mm mellanringar som bränvidden på objektivet.

Tack för ditt svar. Men, alltså. Jag tror att jag behöver få detta förklarat för mig som om jag vore en femåring. :) När man säger närgränsen, då pratar man om hur nära man kan komma väl? Som med mitt makro så kommer jag 15 cm ifrån, cirka. Vad händer då om jag sätter in mellanringar (objektivet är väl 1:1 om jag fattat det rätt)?

Knepigt allt detta, men frågar man inte får man ju inte heller veta. :)

Deliro skrev:
Är det någon skillnad mellan dem gällande kvalitet (metall/plast/glapp etc) eller är inte priskillnaden (Kenko 1995:- vs. Soligor 1275:) berättigad?

Såvitt jag vet är det precis samma ringar fast med olika märkning. De ser tämligen identiska ut förutom loggan.

Re: Re: Mellanringsats: Kenko vs Soligor?

Ralph L skrev:
Såvitt jag vet är det precis samma ringar fast med olika märkning. De ser tämligen identiska ut förutom loggan.

Det där lät ju inte så väldigt roligt om man nu köper den dyrare satsen. Prisskillnaden är ju ganska stor. Har du någon "källa" på att så verkligen är fallet, för om det är som du säger blir ju valet ganska lätt. :)

Hej Lars. Ok, då kan man ju med största sannolikhet anta att detsamma gäller för Nikon-motsvarigheterna. Hur upplever du Kenko-mellanringarna, är de "rackiga" eller känns de solida?

Deliro skrev:
Hej Lars. Ok, då kan man ju med största sannolikhet anta att detsamma gäller för Nikon-motsvarigheterna. Hur upplever du Kenko-mellanringarna, är de "rackiga" eller känns de solida?

Ngt rackiga, inge högkvalitativ produkt men det fyller sin funktion ändå. Använder dock det ganska sällan eftersom autofokusen blir så extremt dålig med ett 70-200'a, å bildkvaliten sådär.

Ungefär

Om du har ett makro på 50 eller 100 mm som avbildar i skalan 1:1 vid närgränsen så får du ett antal cm kortare närgräns och avbildning i skalan 2:1 (dubbelt så stort i längd och bredd) om du sätter på 50mm eller 100mm mellanring.

Deliro skrev:

De är ganska stabila och rejäla. Jag använder de ibland på mitt 500/4 IS tele så de ska nog hålla även till ditt 105mm :)

Re: Ungefär

Tonyeagle skrev:
Om du har ett makro på 50 eller 100 mm som avbildar i skalan 1:1 vid närgränsen så får du ett antal cm kortare närgräns och avbildning i skalan 2:1 (dubbelt så stort i längd och bredd) om du sätter på 50mm eller 100mm mellanring.

Om du ska använda så många mellanringar staplade på varandra så att du kommer ner till den dubbla avbildnings-skalan så blir det mycket svårt att använda praktiskt. Du kommer även att förlora enormt mycket ljus och ditt objektiv blir mycket ljus-svagt

Allemyr skrev:
Ngt rackiga, inge högkvalitativ produkt men det fyller sin funktion ändå. Använder dock det ganska sällan eftersom autofokusen blir så extremt dålig med ett 70-200'a, å bildkvaliten sådär.

Inget fel på kvaliteten.
Och jag kan inte förstå när du säger att bildkvaliteten blir sådär. Där finns inget glas utan det är bara luft i mellanringarna :) Kvaliteten blir inte sämre.

Allemyr skrev:

Det ska jag ju tillägga att jag oftast använder alla mellanringar på samma gång totalt 67mm till teleobjektiv, till vidvinkel räcker det absolut med en 12mm ring, annars hamnar hela fokusomfånget innanför den sista glaslinsen på objektivet.

Allemyr skrev:
Det ska jag ju tillägga att jag oftast använder alla mellanringar på samma gång totalt 67mm till teleobjektiv, till vidvinkel räcker det absolut med en 12mm ring, annars hamnar hela fokusomfånget innanför den sista glaslinsen på objektivet.

Men bildkvaliteten blir inte sämre. Det är bara luft som sagt. Eller skulle han köpt Nikon original ringar så han fick Nikon luft i mellan-ringarna för bättre bildkvalitet :)

Lars Johnsson skrev:
Inget fel på kvaliteten.
Och jag kan inte förstå när du säger att bildkvaliteten blir sådär. Där finns inget glas utan det är bara luft i mellanringarna :) Kvaliteten blir inte sämre.

Har inget bild exempel tyvärr men tycker man tappar mkt i kontrast å skärpa hur som helst, å bilden blir långt ifrån lika fina som med ett riktigt makro objektiv.

Oavsett om det är glasbitar emellan så använder man objektivet på ett annat sätt, och tror inte telezoomar har som bäst skärpa när man använder så mkt mindre av det ljus som först träffar frontlinsen. Du får gärna tycka att jag är galen när jag påstår att bildkvaliten blir försämrad med mellanringar men jag tycker inte det blir ngt bätt i bilderna med dessa.

Lars Johnsson skrev:
Inget fel på kvaliteten.

Har inget bild exempel tyvärr men tycker man tappar mkt i kontrast å skärpa hur som helst, å bilden blir långt ifrån lika fina som med ett riktigt makro objektiv.

Oavsett om det är glasbitar emellan så använder man objektivet på ett annat sätt, och tror inte telezoomar har som bäst skärpa när man använder så mkt mindre av det ljus som först träffar frontlinsen. Du får gärna tycka att jag är galen när jag påstår att bildkvaliten blir försämrad med mellanringar men jag tycker inte det blir ngt bätt i bilderna med dessa.

Allemyr skrev:

Du måste jämföra med hur samma objektiv blir utan mellanringen. Du kan ju inte jämföra med ett annat objektiv. I detta fallet ett macro-objektiv. Ett bra macro-objektiv blir ju alltid bättre på macro än ditt zoom med mellanringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar