Annons

mellanringar!?

Produkter
(logga in för att koppla)

friidafriida

Avslutat medlemskap
Jag funderar på mellanringar som skall användas med mitt vanliga CANON EF-S 18-55/3,5-5,6!
Men vilken djungel, vad skall jag välja för bra närgräns? Förändrar mellanringar bilden negativt om det sker rörelse? Jag tänker främst på barn...

canons egna passar ef-s, se bara till att det är version II så skall det inte var några problem.

Du kommer nog få problem med skärpan om du skall användadom när du fotar brn i rörelse. du tar bort möjligheten att focusera på oändligt och då måse du ha moivet (barnen) inom skärpeområdet som äär ganska kort, lite beroende på mellanringens tjocklek.

det är inte en telekonverter du är ute efter?

Jag är mest ute efter en kort närgräns för närbilder av olika slag, mest nyfiken på hur bilderna på barn eventuellt i rörelse skulle bli, misstänkte dock att kunde bli sisådär.

Hur mycket är det egentligen som skiljer mellan Canon EF-12 II Mellanring och Canon EF-25 II Mellanring, då den andra är nästan dubbelt så dyrt?

Vad är skillnaden på en telekonverter & en mellanring? Och vilken telekonverter skulle i så fall passa mitt EF-S?

frida: Skillnaden mellan en telekonverter och en mellanring är att telekonvertern innehåller optik, som gör att objektivets brännvid ökar. En 1,4x telekonverter gör att en optik med 50 mm brännvid blir till en 70 mm. Dock med en minskning av ljusstyrkan. Man får ju som bekant inget gratis.

Mellanringen saknar optik och kommer endast att öka utdraget så att närgränsen minskar. Mellanringen används därför vid närbildsfotografering eftersom närgränsen minskas så kraftigt. Även här drabbas man av en ljusförlust.

Alternativ

Jag har köpt mellanring av märke "Kenko" till mitt canonsystem. När det gäller mellanringar så innehåller de som tidigare beskrivet inte nån optik så det blir ju inte lika känsligt utan man kan gott använda alternativa märken, det är stor prisskillnad. det funkar jättebra för mig!
Om du har möjlighet så köp en komplett sats (finns t.ex. på Scandinavian Photo) med olika bredder så kan du variera dig mycket.
/Anders

Det är väl bara canons som passar ef-s?
Men vad är det som skiljer ef-s fattningen från ef?

Robin Gyllander skrev:
Det är väl bara canons som passar ef-s?
Men vad är det som skiljer ef-s fattningen från ef?

Du har rätt Robin, jag var lite snabb där. Jag har nämligen ett Sigma 18-50 som normal-zoom. Detta är anpassat för digitalkamera med 1.6x bildvinkel förändring och till detta passar det. Jag testade då på mitt gamla kit-objektiv som följde med kameran (EF-S) och till det passar det inte, helt rätt.
/Anders

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto