Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Nu har jag en helt underbar 100mm f2 optik som jag går och grunnar på att köpa en mellanring till, i stället för att lägga ut slantar på en ny 100 macro.

Vilken längd/djup på mellanringen skall jag köpa för att få motsvarande skala 1:1 som på en macro-glugg? Kan kanske tillägga att jag är inte i behov av någon form av automatik.

Eller är jag fel ute? Har aldrig använt mellanringar förr, så "please bare with me"...

// Matte

Läs artikeln "Macro/Närbilder- Grunder och definitioner" här på fs. (http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm)

Där kan bla läsas att:
avbildningsskala = utdrag / brännvidd
så du behöver 100mm mellanring för 1:1 på ett 100/f2.

Själv kör jag med ett ef28-105 och en soligor mellanringssats på 12+20+36 (totalt 68mm och skala 0,65). Problemet är inte skalan, utan närgränsen. Kanske får kring 15-20cm närgräns på 105mm och 68mm mellanring. Vrider jag ner till ca 80mm blir det ett mycket kort arbetsavstånd, och vidare hamnar ju fokusplanet inuti gluggen vilket är aningen bekymmersamt.

Inget bekymmer om man fotar blommor och så, men man kommer ju inte nära några insekter.

Autofokus fungerar inte för mig iaf, men det ska tydligen göra det i vissa fall.

Själv skulle jag ha valt ett riktigt macro, men det beror ju helt och hållet på hur budgeten ser ut.

Tack för svaret Tomas. Ett bra och utförligt sådant.

100mm mellanring för att få skala 1:1 alltså.. Ja det låter som om en macro-optik skulle vara lösningen i stället, även 100:an jag har är så rara ärtor.

Tack igen,

// Matte

Det är ju riktigt som Tomas säger, att du måste ha 100 mm utdrag till, men en del av det fixar avståndsinställningen, så att i praktiken borde det räcka med ca 75 mm, men det beror av närgränsen på ditt objektiv. Jag kopplade på några mellanringar på ett Fd 100 mm 2,8 så att det blev 68 mm och nådde inte ner riktigt till skala 1:1. Mitt objektiv har närgränsen 1 m.

Bildkvaliten blir väl kanske inte som med ett makroobjektiv som ju brukar ha ett platt skärpeplan och leverera hög kantskärpa med en platt testkarta, men det beror på vad du ska fotografera. Nedbländat och använt till tredimensionella prylar så kan det bli riktigt bra.

Håll en tub av något slag, ca 75 mm lång, mellan objektivet och kamerahuset och kolla mot en linjal så får du en ungefärlig uppfattning vad det blir för avbildningsskala.

EDIT på förra. Närgränsen hamnar inte på 15-20cm. Jag menade att det maximala avståndet till motivet hamnar där. Längre bort än så, så hamnar motivet utanför "fokus-registret". Närgränsen är runt 5cm kanske.

Ett annat problem med mellanringar istället för ett riktigt macro är att det tar tid. Först ska jag fota tex en myra. Skruvar på allt jag har, dvs 68mm, och fotar. Sen kommer det en orm. Jag får då brått och vill fota den. Jag kan ju dock inte lägga mig 10cm framför ormen för jag vill ju verkligen inte avsluta dagen med ett bett. Då måste jag ta bort två ringar och köra på 12 eller 20 för att komma tillräckligt långt bort från ormen. Vips så har jag forlorat dyrbar tid och ormen kanske inte är kvar.

Kanske lite väl påhittat men jag menar bara att det tar tid, och blir det för omständigt kanske man inte orkar och då blir det färre bilder.

Med ett macro kan du ju dessutom ta riktigt fina porträttbilder med mycket kort skärpedjup.
Det går inte med mellanringar då motivet hamnar för långt bort.

Trodde själv när jag köpte mellanringar att det skulle gå att ta porträtt för alla sa att det skulle gå att fokusera på allt utom oändligt. Sanningen var tyvärr inte så.

Mellanringar i all ära. De är billiga och man kan ha dom till mycket osv, men dom ersätter inte en macroglugg.

ANNONS