Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar vs. telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Har en liten fundering på att skaffa mig ett mellanringsset från Kenko (36+20+12mm) eller en Kenko telekonverter Pro 300 1.4x alt. 2x.

Min fråga är vad är det för skillnad på dessa?
Vad ger mellanringarna som inte konvertern ger och vice versa?

Ändamålet med köpet är att öka på räckvidden till mitt Canon EF 80-200 2.8L Utrustningen kommer att användas på en Canon 10D.

Har aldrig använt vare sig mellanringar eller konverter - min fråga kanske ter sig dum för de invigda, men jag skäms inte för att fråga.
Så är det nån som kan reda ut detta åt mig så vore jag tacksam.
:)

Mellanringar kortar närgränsen för att uppnå ökad avbildningsskala. Området du kan fokusera inom med objektivets fokusring blir begränsat.

Telekonverter behåller närgränsen men ökar avbildningsskalan genom ökning av brännvidden. Med telekonverter kan du fortfarande fokusera objektivet på oändligt.

Båda lösningarna ger ljusförlust. Mellanringarna ger högre kvalitet med de flesta objektiv.

Frågan är vad du menar med "öka räckvidden". Om du menar att du vill fotografera objekt som är längre bort och få dem större i kameran, då är det en telekonverter du behöver. en mellanring skulle bara göra skada. Det är ett närbildstillbehör.

Utmärkt!
Då får det bli en telekonverter - vill få lite mer zoom om man säger så.

Tackar för det snabba svaret :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar