Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar - vilka fabrikat finns?

Produkter
(logga in för att koppla)

vojma

Aktiv medlem
Är på G att köpa mig en mellanringssats och har hittat Soilgor och Kenko som passar till Canon EOS. Finns det några fler?

Har även hittat något kina-krafs på tradera för 299 där man måste skruva om fattningarna mellan ringarna men det är jag inte intresserad av.

Tacksam för svar.

Finns det någon här på FS som har något till salu så PM:a mig gärna.

kolla så att all automatik fungerar så slipper du en massa meck som sabbar näjet med fotograferingen.

Canons egna (rev2) funkar allt, bländare, autofocus och det passar med EF-S objektiv.

har ingen erfarenhet av de andra tillverkarna, dock så åtror jag dom har ett mer attrakivt pris än Canon...

"kina krafset" som du utrycker det är jätte meckigt med att ställa bländare så det skulle jag starkt avråda ifrån... om man inte gillar meck då.. :)

Jag kör med Soligor mellanringsats från Cyberphoto med min EOS 450D och det funkar bra. Rekommenderar dom för det priset!

Blev affär i dag på ett set Soligor mellanringar... Har hunnit ta några bilder men inget som är värt att visa upp :) Köpte ett 50mm 1.8II i samma veva. Ska bli kul att testa dessa tillsammans när solen tittar fram.

Det objektivet skaffade jag också tillsammans med mellanringarna, fungerar bra till makro!
Dock störde jag mig lite på att man inte kunde fokusera hur som helst med mellanringarna så jag skaffade nu senare ett riktigt makroobjektiv. Mellanringarna är bra att börja med :)

Är på G att köpa mig en mellanringssats och har hittat Soilgor och Kenko som passar till Canon EOS. Finns det några fler?

Har även hittat något kina-krafs på tradera för 299 där man måste skruva om fattningarna mellan ringarna men det är jag inte intresserad av.

Tacksam för svar.

Finns det någon här på FS som har något till salu så PM:a mig gärna.

Jag vet inte vilka fungerar bäst just för Canon, men själv använder jag Kenko mellanringar till Nikon och det går utmärkt. Kan tänka mig att Kenkos mellanringar till Cannon är likvärdiga. Ett råd till dig är att gå till en butik och testa på din kamera innan du köper.
//Stanislav Snäll

Jag vet inte vilka fungerar bäst just för Canon, men själv använder jag Kenko mellanringar till Nikon och det går utmärkt. Kan tänka mig att Kenkos mellanringar till Cannon är likvärdiga. Ett råd till dig är att gå till en butik och testa på din kamera innan du köper.
//Stanislav Snäll
Jag har Kenko mellanringar till Canon, och all automatik fungerar där dvs AF och ljusmätning. (Kenko auto extension tube DG).
Dom fungerar dessutom tillsammans med EF-S objektiv på Canon.

Kan tillägga att Kenko och Soligor är samma tillverkare, bägge är varumärken som ägs av Hoya.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto