Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar till Sony a65

Produkter
(logga in för att koppla)

Ani63

Aktiv medlem
Hej!

Finns det mellanringar som skulle kunna passa till min Sony A65:a?

Har clos-up filter tänker köpa ett macro objektiv, men det kommer nog att dröja. funderar då på mellanringar. Men undrar lite

Hur fungerar de i praktiken? Är de bökiga eller lättare att hantera än närbildslinser. Vet att AF inte kommer att fungera och att man får köra på MF, men det är ok.

Ska man ha ett fast objektiv eller det fungerar till mitt Tamron 18-270?

Någon som använder mellanringar som kan ge lite omdömen om dem?

Tack på förhand! :)

Anitca

Tänk på att du bör köpa mellanringar med kontakter om du ska ha möjlighet att påverka bländare. Att plåta macro med vidöppen bländare bör ge en väldigt kort och svåranvänt skärpedjup. Om du nu har provat försättslinser och verkar vara lite hookad på macro skulle det nog vara bäst att lägga pengarna på ett dedikerat macroobjektiv. Men det är bara vad jag tycker. :)

Hej
Zoom med de omfånget är sisådär, inte bästa kvaliten + att det svårt med skärpa på det vidvinkliga avståndet.
Vad hade du tängt dig att fota och vilka avbildningsskalor och hur mycket pengar...

Mellanringar funkar annars bra. (i alla fall med kontakter, billigare med utan och något billigt manuellt fast 50-200 mm till)
Kör med ett fast 200 och en kort mellanring för att få bättre närgräns när man jagar fjärilar.

Dock är ett macro generellt att föredra. Då har man ju mer variaerande focuseringsmöjligheter. Förstorinig ner till 1:1
Finns billiga på tradera och fotosidan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar