Annons

mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

pimbot

Medlem
nu undrar jag en sak, jag ska köpa en mellan ring till min olympus e 410 och undrar vilken som gör de närmre 7 mm eller tex 25 mm, inte så bra formulerat men hoppas ni förstår :)

Jag fattar..........

....men fattar inte endå.................

Det är dit objektiv som bestämmer; inte kameraprodusenten..............

Tell me more.

Med mellanringar får du högre avbildningsskala desto längre ring du har, det avbildade föremålet blir större. Mellanringar har störst effekt på korta brännvidder, avbildningsskalan räknas ut genom att dividera mellanringens längd i mm med objektivets brännvidd i mm. Med en 7 mm ring vid 150 mm kommer du knappt att märka någon effekt alls, med en 25 mm ring vid 14 mm får du teoretiskt avbildningsskalan 1,8:1 vid objektivet fokuserat på oändligt, vid närgränsen ännu något större avbildningsskala. De flesta makroobjektiv brukar ligga på 1:1, alltså lite drygt halva den teoretiska avbildningsskala du skulle uppnå med denna kombination. Sedan om du verkligen kan använda objektivet vid 14 mm med en 25 mm ring måste du prova, fokus kommer att hamna väldigt nära frontlinsen. Men du märker ju från vilken brännvidd det börjar fungera. Jag tror att en 25 mm ring är användbarare än en 7 mm, men det beror på vad du vill uppnå. Mellanringar brukar säljas i set om tre st med olika längd, som kan kombineras till önskad längd. Vet dock inte hur det är till Olympus.

jag ska ju självklart pröva mellan ring innan jag köper en ^^ men tack för svaret, jag ska prova en 25 mm iallafall :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar