Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring till telezoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

EnHanna

Aktiv medlem
Jag har under ett tag varit inne på att köpa ett makroobjektiv då jag ofta fotar blommor och detaljer i naturen. Tamrons 90mm och Nikons 60mm är de jag kollat mest på.
Just nu fotar jag all makro med mitt Sigma 70-200/2.8, dock sätter närgränsen på 1 m stopp för att komma så nära motivet jag vill. Som ett billigare alternativ till makroobjektiv tänkte jag därför på en s.k mellanring, som kan förkorta närgränsen.

Frågan är var man kan hitta ett sådant, och om det kan vara något att satsa på?

Kameran jag fotar med är en Nikon D60.

Tack på förhand!
 
Ja mellanring och 300mm tele har jag också kört med för instekter - det fungerar bra, men MÅSTE vara med automatik - hopplöst med MF på de brännvidderna och på insekter och billiga mellanringar är för veka så de hänger gärna ner av brytkrafterna från en tung kamera och ett långt och tungt objetkiv - glöm kaffebrus mellanringar den typen av macro - det behövs riktiga saker om det inte skall bli problem.
 
Ja automatik vill jag helt klart ha. Ungefär hur mycket förkortad blir närgränsen med Kenkos olika mellanringar? Blir det för stort (tungt?) med alla tre? Aldrig varit i närheten av sådana, tyvärr, därför ingen aning om hur det funkar...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.