Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring som fastnat i objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

anflyg

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag köpte ett set billiga "Hong-Kong" mellanringar utan mekanisk koppling på ebay för runt 100-lappen. Jag satte fast dem på ett av mina objektiv, men nu kan jag inte få loss dem trots att jag tar i ganska mycket. Någon som har sådana ringar som kan titta på sina och fundera på vad som kan låsa? Jag kan vrida dem några mm endast. Det finns ju små hål i objektivet som används för att "låsa" objektivet mot kamerahuset, kan dessa vara inblandade?

MVH
Anders

Det finns ingen rörlig del man kan röra på som motsvarar "piggen" som finns i kamerahuset?

En tanke är att piggen från kamerahuset kanske kopplas vidare genom mellanringen ut till objektivet, då måste du trycka på knappen på kamerahuset först och ta loss objektivet och sedan mellanringen (och inte objektiv och mellanring först)

((lite långsökt iof då piggen går inåt, då borde isåfall mellanringens motsvarande pinne/pigg vara fjäderbelastad så den kopplar loss objektivet när prylarna ej sitter på kamerahuset. Kanske något kärvar lite?))

Bara vilda gissningar dock... Hoppas det löser sig!

Problemet löst!

Hej Anders!
Fick du någon bra lösning på ditt problem?
Jag behöver nämligen liknande hjälp; fast i mitt fall så sitter ringen fast i objektivet!!!!
I övrigt så är beskrivningen den samma som i ditt fall...
Hejsan,
Jag köpte ett set billiga "Hong-Kong" mellanringar utan mekanisk koppling på ebay för runt 100-lappen. Jag satte fast dem på ett av mina objektiv, men nu kan jag inte få loss dem trots att jag tar i ganska mycket. Någon som har sådana ringar som kan titta på sina och fundera på vad som kan låsa? Jag kan vrida dem några mm endast. Det finns ju små hål i objektivet som används för att "låsa" objektivet mot kamerahuset, kan dessa vara inblandade?

MVH
Anders
Hittade lösningen på mitt problem efter att dykt ännu längre in i forumsarkivet!
Skruven som sitter på första ringen (som monteras mot objektivet) är en "spak" som man lyfter i för att frigöra ringen från objektivet!...

Senast ändrad:
Var ju längesedan nu, men jag löste det genom att borra i mellanringen för att tabort den. Det funkade också. ;)

/Anders

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto