Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanring/Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Bråkis

Ny medlem
Hallå!
Jag köpte ett hoya skylightfilter på Ebay att ha till ett teleobjektiv med 62mm gänga.
På filtret jag fick sitter en adapterring, eller stegring eller vad det kan kallas.
På den står det "58->62mm". De sitter hårt ihop.
Det går alltså inte att skruva på filtret som det ser ut nu eftersom gängan på objektivet är 62 mm. Min gissning är att det skulle funka ypperligt om jag fick bort denna mellanring.

Filtrets egna gänga (för att skruva på fler filter t.ex.) är dock 62 mm.

Har jag missuppfattat? När det står "hoya hmc 62mm skylight(1A)", betyder 62mm att det går att skruva på ett 62mm-objektiv eller att man kan skruva på 62mm-filter ovanpå detta?

Jag gissar att den där mellanringen är borttagbar, men i så fall; hur gör man? Har provat att bara vrida med händerna, men de sitter för hårt ihop. För hårt vill man inte ta i, det är ju ändå glas...

Tack för tips!

Halloj!

Min stepring fastnade också på ett av mina filter... tog i för att vad jag orkade (och vågade) men icke... När jag sedan provade försiktigt så släppte det direkt. Nu hade inte mina suttit ihop så länge men jag fick en känsla av att tar man i för hårt nyper det fast ännu mer.. vet inte om man ändrar formen på stepring/filter om man tar i för hårt. Har nog inge bra tips att komma med egentligen..

När det gäller storleken på filter så har du förstått rätt. 62 mm betyder att du kan montera filtret på ett objektiv med diametern 62 mm.

/malin

Det finns en s.k filtertång,någon fotoaffär i dina trakter kanske har en sådan och kan hjälpa dig..
Annars kan det gå om du lägger filtret neråt mot en sträv yta och försöker vrida ovanifrån utan att trycka samman ringen.Testa att hålla ringen på bara ett ställe med tumme och pekfinger när du vrider..Det kan också gå om du håller grejerna under vatten när du vrider.
mvh/Gunte..

Har gjort misstaget att skruva på ett filter utomhus när det har varit kalt och sedan försökt lossa det när man tagit in kameran i värmen. Metaller krymper i kyla och sväller i värme och det behövs inte många grader. Prova lägg delarna i kylen eller i frysen några minuter så kanske det släpper.

Tack för alla tips, provade allt (utom fotohandlaren) men det tycktes inte hjälpa hur hårt jag skruvade.

När jag sedan skruvade på filtret med mellanring på mitt nya objektiv (58mm) istället lossnade filtret från mellanringen hur lätt som helst. Kan inte riktigt komma fram till varför, men så var det i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar