Annons

Mellanlagringenhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Hej.
Funderar på att skaffa mig en mellanlagringsenhetför mina bilder i stället för att köpa på mig en mängd minneskort. Jag surfade in på nätet och hittade en uppsjö av olika märken och med mer eller mindre kapacitet Det verkar som om man inte bara får ett ställe att mellanlagra sina kort på längre, utan det finns de som även kan spela upp video och musik. Man kanske kan slänga sin iPod och köpa en Archos 605 Wifi 160GB i stället? Vad tycker ni att man ska köpa för att först och främst lägga in sina bilder på när man är ute på långresa? En annan fråga som jag inte har kunna lista ut är det här med batteri. Hur laddar man dessa maskiner? Är det med vanliga AAA-batterier eller är det väggen som gäller. Vi ska i vår ner till Afrika och fota och då kommer det att bli problem med få vägguttag.
Jag är helt novis på dessa maskiner.
Tommy
 
Svår fråga. Minneskort är idag billiga. Plåtar man bara i jpeg räcker några kort till tusentals bilder.
Jag har en Archos 605. Till den behöver du en adapter med USB hona plus en kortläsare, om du inte vill tanka ur från kameran.
Ett problem kan vara att det tar lång tid att kopiera kortet. Det drar rejält med ström och strömavbrott är inte kul. Man kör den i hotellrumet på kvällarna helt enkelt.
Den har fin skärm och klarar att visa ett antal råformat med. En liten portabel boigraf/mp3 spelare är inte heller fel. När man sett filmer kan man radera dem för plats till bilder.

En nackdel är att du lägger alla ägg(bilder) i en korg. Händer något med den är bilderna väck. Då är det bra med många minneskort ändå...
 
Tommy, jag använder själv en Hyperdrive Colorspace, som är mycket smidig, snabb och relativt billig. Dessutom har den hyfsad batterikapacitet. Visserligen spelar den inte musik eller film, men å andra sidan behöver man inte krånglig extrautrustning som lösa kortläsare.

Laddning brukar inte vara något problem, ens i Afrika -- finns det inte vägguttag så kan man ladda i bilen.
 
En nackdel är att om du tappar i golvet så är alla bilder borta :( vilket inte händer med minnes kort. Min sambo råkade ut för detta sist hon var ute och reste. Men som tur var lyckades jag återställa bilderna från hårddisken.
 
Hej.
Funderar på att skaffa mig en mellanlagringsenhetför mina bilder i stället för att köpa på mig en mängd minneskort.

...

Vi ska i vår ner till Afrika och fota och då kommer det att bli problem med få vägguttag.
Jag är helt novis på dessa maskiner.
Tommy

Om bilderna är viktiga så tycker jag du ska kombinera. Jag själv kör med en Epson P-4000, men det finns modernare nu. Jag tankar över bilderna varje kväll till den (köp en där du stoppar kortet i direkt och inte tankar från kameran). Jag tittar igenom bilderna och ser vad jag behöver ta om, och vad jag har fått bra bilder på. I maskinen skapar jag en mapp med de bästa/viktigaste bilderna som bara inte få förloras. Den kopierar jag sedan över på ett minneskort som jag alltid har i fickan. När jag flyger/reser har jag ett kort i stora baggaget, hårddisken i kameraväskan/handbaggaget och ett kort gömt i fickan. Stor säkerhet som inte är dyr.

Jag har en lösning som gör att jag kan titta på bilderna på en bra skärm och samtidigt ha en backup. Jag kan visa bilder för folk jag träffar, på skärmen eller på någon TV, vilket kan vara bra om man ska visa arbetsprov eller bara göra folk intresserade. Det kan vara bra om man ute i t.ex. afrikanska landsbygden och vill få möjliga modeller att ställa upp som modeller. Nu i höstas visade jag lite bilder för en beduin ute i den jordanska öknen. Det visade sig att jag några år tidigare fotat en släkting till honom. Behöver väl knappast säga att jag fick ett bra bemötande efter det...

Jag har varit ute och rest i Afrika långt från städerna. På något sätt finns det nästan alltid ström att hitta. Inte alltid just 110 eller 230 volt, men en modern laddare tar vad som helst.
 
Ja, Colorspace (som jag redan nämnt i tråden) är faktiskt riktigt snabb. Den gamla modellen som jag har skyfflar drygt 1 gig/minut -- och den nya lär vara dubbelt så snabb (fast det var den tydligen inte, enligt testen du länkade till). Bra batteritid också. Finns bl a på Dustin.
 
Jag brukar ha med mig blandat 4GB och 8GB kort. Men på längre resor blir det nödvändigt att tömma korten eftersom jag fotar i RAW. Jag brukar köra en säkerhetskopia varje kväll på en Hyperdrive Colorspace som kopierar ett 8 GB kort mycket snabbt, fast väljer man maximal valideringsnivå går det förstås långsammare. När jag sedan tömmer ett minneskort brukar jag även kopiera över på en Epson P4000. Den går långsammare, men man kan ju göra något annat under tiden. Visst kan man köra med mängder av minneskort, men tar man uppåt 50 GB som det blev under senaste långresan blir det ganska dyrt om man vill ha snabba minneskort. Två hårddiskar (förvarade på olika plats) är ett alternativ då. Jag skulle inte lägga alla kort på en, det är trots allt alltför stor risk för skada på den eller att den kommer bort/blir stulen. Korta resor kör jag med enbart minneskort + Hyperdriven för säkerhetskopiering.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.