Annons

Mellanformatskamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sande

Aktiv medlem
Har börjat titta efter begagnade mellanformatskameror, men eftersom jag inte har någon erfarenhet av dem så blir jag bara virrig.
Kan man hitta en hyfsad kamera som håller måttet för runt 8.000 kr?
Vad ska man tänka på och har ni några rekomendationer?
 
Ett tips kan vara att söka i forumet efter detta då det diskuterats ett antal ggr. I övrigt så kan jag säga att du bör kunna få ett paket med hus,objektiv och magasin från tex. Hasselblad(500 serie), Bronica, Mamiya eller Pentax. Annars kanske en tvåögd spegelfeflex från Rollei kan vara nåt men som sagt kolla i forumet. Billigast för oss i Sverige är ofta tyska ebay
www.ebay.de
Lycka till, MVH Erik Å
 
Hej Alex :)

Jag har just köpt mig en Bronica S2 med massa tillbehör, Jag gav 5000:- för detta paket och jag kan säga att jag är mycket mycket nöjd. Vilken känsla och vilken maskin (pansarvagn)

Behöver du tips eller har frågor så ska jag försöka svara på dom,

Det finns ett otal sidor på internet där man kan köpa kameror och tillbehör.
Min favvis är nog tradera.com eller blocket.se


Mvh;: Adam
 
Nu är inte jag någon prylfantast direkt vad gäller foto. Kanske är det därför jag inbillar mig att det är vettigare att köpa ett äldre hus med nyare optik än att satsa på nyare hus.

Jag har en Mamiya 645 super som jag inte tvekar att sälja om jag kan köpa ett ännu äldre (billigare) hus med prisma, winder och sånt för ungefär samma pengar. Hade en M645 också som dock inte fungerade riktigt som den skulle, fast hade den gjort det skulle jag lika gärna kunnat fotografera med en sån och köpt andra tillbehör för överblivna pengar.

...men, 645:eek:r är trevliga saker;)
/Lotta
 
Vet någon av er om en mellanformatskamera som är byggd som en mätsökarkamera, skulle visst vara en fuji?
 
Mamiya gör mätsökarkameror i mellanformat. Mamiya 7 heter den aktuella modellen med negativformat 6 x 7. Föregångaren var Maimiya 6 som i princip var identisk med skillanden att formatet var 6 x 6.

Jag säljer en Mamiya 6 + tre objektiv på Traderas site(http://www.tradera.com/auction/auction.asp?aid=1868926)

Jag tycker att det är en väldigt bra kamera, men eftersom jag talar i eget intresse låter jag nog andra berätta mer om kameran. Om du har specifika frågor till mig om en här kameran hänvisar jag dig till auktionssiten där du kan ställa frågor till mig direkt.

Förutom Mamiya har, precis som du nämner, Fuji tillverkat diverse mätsökarkameror för mellanformat. De lär vara bra men jag har ingen störrekunskap om dem.

Bronica har en ny modell som heter RF 645, men utbudet på begagnatmarknaden är nog klart begränsat.

För 8000 får du också en hyfsat modern Rolleiflex (tvåögd spegelreflex) som jag varmt kan rekommendera.

mvh

Fredrik
 
Lotta: Jag har bra erfarenheter av Tradera men har å andra sidan inte använt siten så mycket.

Skulle vara intressant att höra vad du tycker har fungerat dåligt.

Hälsn,
Fredrik
 
Jag har bra erfarenheter också så det är inte bara negativt. Men just det om skick på prylar tycker jag inte alltid att jag fått uppriktiga svar på då jag skrivit och frågat säljare. Köpte en kamera för ett tag sedan som skulle vara fullt fungerande utan fel, när jag fick den hade slutaren hakat upp sig:( och då är det svårt att reklamera. Men jag tycker att man ska kolla säljare överallt där man köper begagnat och se till att få hemnummer, inte bara på Tradera.
/Lotta
 
Instämmer med Lotta när det gäller att vara nogrann att kolla upp köparen. Att avkräva hemnummer är en bra idé. Har säljaren rent mjöl i påsen skall det inte vara några problem att lämna ut hemnummer till köparen.

När jag pluggade arbetade jag extra på en auktionsfirma (en "riktig" och inte on-line varianten) och för sådana gäller lite speciella regler rent juridiskt. I korthet kan man säga att köprenes trygghet är mindre än vid köp t.ex en butik. Själva auktionskonceptet med visning innebär att köparen har stora möjligheter (teoretiskt i alla fall) att inspektera varan som han/hon vill bjuda på. Därför har lagstiftaren ålagt köparen en större undersökningsplikt - alltså större ansvar att förvissa sig om varans skick - vilket i sin tur gör att reklamationer efter klubbslaget blir svårare för köparen.

En auktion på internet är inte en auktion i rättslig mening utan snarare ett vanligt köp mellan privatpersoner genom en förmedlare (auktionssiten). Då har man ännu mindre skydd som köpare än vid ett köp på en auktion.

Om man har det här i åtanke tycker jag att man skall dels noga undersöka säljaren och dels bestämma sig för att inte bjuda alltför höga priser. Prisnivån på en internetauktion tycker jag skall vara betydligt lägre än i t.ex en butik eftersom köparens trygghet är så mycket mindre.

Detta säger jag inte för att avråda från internetauktioner, tvärtom. Det är ett roligt och effektivt sätt att sälja eller köpa. Bara man är medveten om spelreglerna.

F
 
Tror det kan vara svårt att hitta en begagnad mellanformatare som du kan byta objektiv på förutom någon gammal Bronica eller en Mamiya (RB7 eller de tidiga 645-modellerna) till ett pris under 8000:-.

Mamiya 6 och Mamiya 7 har nog de bästa optiken tillsammans med Hasselblad. Mamiya 6 tar väldigt liten plats i fotoryggsäcken då man kan fälla in objektivet (vilket man ej kan med Mamiya 7).
Pentax 67 är också en prisvärd kamera med mängder med begagnade objektiv. Den är dock stoooor.
 
matnyttige skrev:
Tror det kan vara svårt att hitta en begagnad mellanformatare som du kan byta objektiv på förutom någon gammal Bronica eller en Mamiya (RB7 eller de tidiga 645-modellerna) till ett pris under 8000:-.

Jag skulle satsat på en tidig 645, kanske en M645 om det inte är viktigt att kunna byta magasin eller en 1000s, möjligtvis en gammal Bronica. De brukar man se med en del tillbehör en bit under 8000:-. Annars har jag ju en viss prutmån på min 645 super förstås. Äger ändå någon mer mellanformatare så...;) Fast uppriktigt sagt så är det inte så viktigt att sälja den så därför törs jag nog påstå att de äldre kanske är mer prisvärda i alla fall.
/Lotta
 
Sande skrev:
Vet någon av er om en mellanformatskamera som är byggd som en mätsökarkamera, skulle visst vara en fuji?
Sande, du hittar ingen ny mätsökarkamera för mellanformatet för 8000 kr, men kanske begagnade.
Fuji har tillverkat ett antal mätsökarkameror med fast optik i formaten 6x4,5, 6x7 och 6x9. GA645 är dock ingen mätsökarkamera, utan en autofokuskamera. Ungefär som en kompaktkamera, fast för mellanformatet 6x4,5.

Mamiya har tillverkat en mätsökarkamera i formatet 6x6 med utbytbar optik och tillverkar fortfarande en sån för formatet 6x7. Bronica tillverkar en mätsökarkamera med utbytbar optik i formatet 6x4,5.

Olle
 
Det går att hitta billiga mellanformatare...

Köpte en Hasselblad 500C/M från tidigt 70-tal för 6500:- för 1.5 år sedan. (Med två bakstycken och en 800mm planar C T* i krom, jo det finns, var det ett attans bra köp!)

Om du köper en såpass gammal kamera kan det nog iofs vara bra att räkna med att den kan behöva en genomgång inom en allt för snar framtid och det kan nog kosta en del flis.

Om du siktar på en bladare rekomenderar jag en 500 C/M. Du får rätt mycket (manuell) kamera för dina pengar + att du kan byta mattskivan, de äldre är nämligen rätt mörka att fokusera på.

Om du vill ha ett prisma att kika igenom i stället för ljusshaktet (?"waist level finder" på engelska) får du dock antagligen punga ut med mer kosing än du tänker dig. Jag tycker dock inte att det behövs, jag vande mig vid den spegelvända bilden efter en rulle eller två.

Mellanformat är kul!

/Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.