Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanformats kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

bherg

Aktiv medlem
hejhej..

jag går i tankarna att skaffa mig en mellanformats kamera..och jag vet inte riktigt vad jag skall skaffa mig.

är det nån som har några tips...

hasselblad, mamyia eller något annat..

har ungefär 25000:- att betala med

mvh johannes

Det är precis som med allt annat: Beror vad du ska ha den till och vad du behöver.
Det finns ju t.ex Mamiya 7, en 6*7 kamera som ser ut som en stor Leica. Jättebra kamera för repotage och resor. Det finns även en som heter Mamiya 6. Den är 6*6. Vet inte om den tillverkas än, men den kan man hitta för typ 12-16.000:- med normaloptik och ett tele. Har sett den ännu billigare.

Ska du bara stå i studio och använda stativ är det nog en Mamiya RZ som gäller, 6*7, stor och ganska tungjobbad. Inget för frihandstagningar direkt, men för studion är den nog mumma.

Så finns det Hasselblad. Du kan hitta en 500CM med 80mm och ett magasin för 12-15.000:- (och säkert mer beroende på skick). Så för 25.000 kan du, om du har tur, hitta en CM med normaloptik, ett 150mm och ett extra magasin.
Jag använder en 503Cxi, underbar att jobba med. Den har jag en motor kopplad till som ger ett bra grepp. Med motor och prisma är det som att jobba med en småbild. Så vill du köra med motor måste det bli en 503Cxi eller en 503CW. Sen finns det de med inbyggd motor oxå.
Hasselblad är dyrt tycker en del, men det beror på hur man ser det. Inga av mina bladare har pajat, de funkar perfekt trots en del hårdhändhet och dåliga förhållanden.
Det var annat när jag körde Mamiya 645Pro, fruktanvärt dålig kamera. Magasinen lossnade, motorerna orkade inte dra fram filmen, båda kamerorna kunde låsa sig och dö när som helst.... Kan hända att de nyare 645:erna är bättre, eller att jag hade extrem otur med mina.
En kompis körde oxå Mamiya 645, och han hade lika mycket problem som jag. Så vi bytte system ungefär samtidigt, han skaffade Pentax 67. Den kanske du ska kolla på, kan man hitta till anständiga priser. Tänk på att blixtsynken är riktigt dålig på den, tror att den ligger på 1/15-del eller nåt. Men eftersom du inte skriver vad du ska plåta, så vet jag ju inte om det är nån nackdel för dig.
Bronica är ett annat märke som inte är så jättevanligt i Sverige, men ibland ser man dem i beg-annonser. Kanske nån annan här vet nåt om dem.
Lycka till!

mellanformat för natur o reportage

Jag själv går i likadana tankar. Jag har väldigt länge spanat in Pentax 645-systemet. Man borde kunna få loss en beg utrustning till bra pris eftersom systemet numera finns med autofokus.Kamerorna verkar, enligt alla tester och omdömmen (bla Mattias klum, Jan Töve m.fl) att vara extremt driftsäkra och även batterisnåla. Att dessutom systemet är lättarbetat och smidigt i fält gör inte saken sämre. Enda nackdelen skulle kunna vara att det inte finns utbytbara magasin (endast utbytbara filmhållare). Men jag ser inte detta som en nackdel, då jag nästan aldrig byter film mitt i rullen. Mellanformatsfilmen har väl bara 15 rutor för 645systemet(eller något liknande).En annan fördel med 645 kontra 6x6 är enligt min åsikt att man kan köra diorna i samma projektor tillsammans med småbild. Detta förutsätter att man klipper ner dom till 4x4 (lättare att göra än från 6x6)och använder speciella ramar samt har en bra.projektor som kan lysa ut hela bilden.

Hej.
Jag köpte för några månader sedan en Hasselblad 500c/m med normaloptiken 80mm samt 2st mag för sammanlagt 8200:-
Ett mkt prisvärt alternativ som för mig fungerar helt utmärkt.
Prova dig runt men som sagt Hbl 500cm är kanon.

Lycka till.

Det finns en del matnyttigt här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=876

Calle S har många bra tips, men jag vill gärna nyansera bilden av Mamiya 645PRO lite. Jag har använt 645PRO i snart åtta år. Är amatör och tar sisådär 50 rullar om året, mestadels ute i naturen (Calle tar säkert mångfalt fler rullar). Jag har mycket positiva erfarenheter av min 645:a. Den har blivit exponerad för sand, fukt och damm i samband med flera resor bl a till Afrika, men det har inte bekommit 645:an. Den har alltid gått som tåget. Ett glappande uttag för elektrisk trådutlösare är det enda strulet hittills. Problemen som Calle beskriver har jag aldrig haft.

Jag valde Mamiyas 645 framför Pentax 645 av flera anledningar:
  • Systemtänkandet. Bytbara filmmagasin, skorsten/prismasökare och vev/motor ger flexibilitet.
  • Manuellt uppfällbar spegel. (Pentax påstår sig ha dämpat ut alla spegelvibrationer. Jag tvivlar.)
  • Billigare objektiv och större beg.utbud.

Mvh/Acke:)

Problemen som Calle beskriver har jag aldrig haft.
Jag kanske var lite väl hård mot Mamiyan, men jag har inga bra erfarenheter av den. Däremot så var den rätt skön att jobba med; bra grepp med motor, många tillbehör till rimliga priser. Om den funkade, vilket den uppenbarligen gör för många, är det en schysst kamera och jag skulle troligtvis behållt den.

mellanformat

Johannes!
Gå tillbaka ett par veckor till tidigare diskussion om mellanformat,där en del synpunkter-kloka eller okloka framkom.

Jag har en Mamiya 645 PRO TL som jag är supernöjd med... den har aldrig strulat och så...

Föredrar att jobba med den framför hasselblad, bronica rolleis osv... men tror att det mest har med vana att göra...
Alla dom flesta kamerorna är jättebra så det är liksom bara ren smaksak...
Enda mamiyan är sämre på är blixtsynk tiden och att den inte har en T funktion...

Helena skrev:
Enda mamiyan är sämre på är blixtsynk tiden och att den inte har en T funktion...

Helena, visst har väl 645PRO ett T-läge, om jag inte minns fel. Prova att ställa tidratten på B och strömbrytaren på kamerahuset i timerläge.

Sorry för ämnesavvikelsen.:)

Mmmmm...ekanik

Visst finns det massor av fina mellanformatatare men efter att ha vevat en Bladare så blev jag såld, Wow, vilken mekanik! Vilken känsla! Otroligt skön kontrast till EOS-1orna. 6x6 formatet är kanske lite "slösaktigt"format, men oj vad det är snyggt. Plåtar själv mest med EOS-1or men även med HB 500cm. Bladaren har skön mekanik och är en härlig kontrast till elektonikkamerorna därför valde jag den.

ackelid skrev:

Helena, visst har väl 645PRO ett T-läge, om jag inte minns fel. Prova att ställa tidratten på B och strömbrytaren på kamerahuset i timerläge.

Sorry för ämnesavvikelsen.:)

Skämtar du? Det vore juh toppen :) Inte för att jag är någon superfotograferalandskap på natten människa men ibland så måste man juh :)

Ska testa det du skrev... Har du Tl kameran? Tar du testat TTL mätningen?

ANNONS