ANNONS
Annons

Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Stisse

Aktiv medlem
Hej,

Har länge gått och funderat på en mellanformatare modell analog.. Har fotograferat många år med 35mm film men kört digitalt i 8 år nu.

Känner mig dock som en helt nybörjare på mellanformatsområdet. Är sugen på att skaffa en äldre Hasselblad. Mest för att jag alltid velat äga en Hasselblad..

Någon som kan något om detta och kan tipsa om vad man borde köpa.

Vart köper man film? framkallning Kostar?

Tack på förhand

/Stefan

Hej,

Har länge gått och funderat på en mellanformatare modell analog.. Har fotograferat många år med 35mm film men kört digitalt i 8 år nu.

Känner mig dock som en helt nybörjare på mellanformatsområdet. Är sugen på att skaffa en äldre Hasselblad. Mest för att jag alltid velat äga en Hasselblad..

Någon som kan något om detta och kan tipsa om vad man borde köpa.

Vart köper man film? framkallning Kostar?

Tack på förhand

/Stefan

http://www.tradera.com/Hasselblad-EL-M-komplett-i-superskick-auktion_340239_110655619

??

Läs på lite om olika kameror innan du bestämmer dig. Hasselblad EL har motorframdragning av filmen och kräver batteri, och var mest tänkt för studiofotografering. Motorn är tung och batterierna kanske inte är så lätta att få tag i längre, och håller de laddningen? Jag tror att du skulle trivas bättre med manuell filmframdragning.

Jag, som inte känner behov av annat än normaloptik, trivs mycket bra med tvåögda Rolleis. Men drömmer man om en Hasselbladare så skulle man ju ändå inte bli helt nöjd förrän man har en. ;-)

Någon av kamerorna i Hasselblads 500-serie kanske skulle passa? En 501C/M t.ex.

Läs på lite om olika kameror innan du bestämmer dig. Hasselblad EL har motorframdragning av filmen och kräver batteri, och var mest tänkt för studiofotografering. Motorn är tung och batterierna kanske inte är så lätta att få tag i längre, och håller de laddningen? Jag tror att du skulle trivas bättre med manuell filmframdragning.

Jag, som inte känner behov av annat än normaloptik, trivs mycket bra med tvåögda Rolleis. Men drömmer man om en Hasselbladare så skulle man ju ändå inte bli helt nöjd förrän man har en. ;-)

Någon av kamerorna i Hasselblads 500-serie kanske skulle passa? En 501C/M t.ex.

Tack för info...
Precis jag kan ingenting om Hasselblads sortement på analoga.. Någon som vet en bra site där man kan läsa på om de olika?

Vad får man ge för en sådan 501C/M?

mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar