Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat - schakt eller prisma?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hjälp mig med lite synpunkter på vilken kameratyp som kan passa till porträtt (och lite natur).

Har provat en Pentax 645 som känns ganska schysst. Men är nyfiken även på t.ex. Bronica ETRS, Bronica SQ-Ai, Hasselblad 500C/M.

Ljusschakt låter intressant då en del säger att det blir mera lättkomponerat när man så att säga tittar "på" bilden.

Prisma å andra sidan känns ju klart fördelaktigt för rektangulära format då jag ofta vill ta bilder i höjdformat.

Har läst att Hasselblad har magasin för 645. Men hur fungerar de? Är det låst till liggande format som ändå fungerar dåligt ihop med ljusschakt och stående format? Och jag antar att beskärningen ej syns på sökarbilden?

Det är låst till liggande format. Det finns en mask att lägga på mattskivan så att beskärningen syns i sökaren.

Det tillverkades ett tag ett magasin kallat A16V som gav 12 stycken 6x4,5 bilder stående, men det är extremt sällsynt och närmast att samlarobjekt. Det finns också ett A16s magasin som ger 16 kvadratiska bilder, 4x4 cm, centrerade på rullen. Det enklaste är att köra på ett vanligt A12 magasin -- 12 st 6x6 negativ -- och bekära till stående eller liggande vid kopiering.

-- MW

Hasselblad

Ja det låter som det är lika bra att ta på 6x6 och ev. beskära efteråt i så fall. Den där masken till mattskiva kan den orienteras både till liggande och stående?

jag använder både och (Hasselblad 500C samt Pentax 67), och föredrar schakt för natur och prisma för studio/modell. 6x7-formatet gillar jag betydligt mer än det mer långsmala 6x4.5, för modellfoto.

Men bakstycke till hasselblad för 6x4.5 borde ju logiskt sett vara låst till stående format, då man i det läget får in 15 bilder på en rulle 120. Är det låst till liggande format så får man ju ändå bara in 12 bilder på rullen, och då är ju hela vitsen med att använda 645 borta, då kan man lika gärna beskära i efterhand.

Walle skrev:
Men bakstycke till hasselblad för 6x4.5 borde ju logiskt sett vara låst till stående format, då man i det läget får in 15 bilder på en rulle 120. Är det låst till liggande format så får man ju ändå bara in 12 bilder på rullen, och då är ju hela vitsen med att använda 645 borta, då kan man lika gärna beskära i efterhand.
Tvärtom. A16 magasinet ger dig 16 st liggande 6x4,5 bilder; A12 ger 12 st kvadratiska.

-- MW

hm..men då löper filmen altså inte horisontalt, utan spolarna sitter uppe och nere? Annars så stämmer det inte alls med min logik :D

För att förklara vad jag menar så gjorde jag en liten skiss i paint. Inga exakta mått, utan bara för att förklara hur jag tänker:

Bilagor

• 645.jpg
    645.jpg
    12.8 KB · Visningar: 309
Till Christoffer:

Lite förvånad att du föredrar prisma till modellfoto. Tog senast lite bröllopsbilder med sådan kamera. Många bilder ville jag ha så att kameran var lite högre än midjehöjd och då blir det jobbigt att stå på huk för en otränad typ som mig. Dessutom blev det en jobbig vinkel på nacken för att kunna kika bra genom prismat.

Men sedan är det ju detta med formatet dessutom. Med 645 vill jag ofta ta vertikala bilder och då är väl prismat ändå vettigast.

6x6 då slipper man rotera kameran. ;)

6x7, där har väl vissa roterbara magasin vilket låter underbart lyxigt!

danneman skrev:
Till Christoffer:

Lite förvånad att du föredrar prisma till modellfoto. Tog senast lite bröllopsbilder med sådan kamera. Många bilder ville jag ha så att kameran var lite högre än midjehöjd och då blir det jobbigt att stå på huk för en otränad typ som mig. Dessutom blev det en jobbig vinkel på nacken för att kunna kika bra genom prismat.

Men sedan är det ju detta med formatet dessutom. Med 645 vill jag ofta ta vertikala bilder och då är väl prismat ändå vettigast.

6x6 då slipper man rotera kameran. ;)

6x7, där har väl vissa roterbara magasin vilket låter underbart lyxigt!

Jag tycker prisma är klart skönare för modellfoto då det i princip inte är någon skillnad mot småbildsfotograferande. Med schaktsökaren på hasselbladaren så får man ju bilden spegelvänd på mattsskivan, vilket är skönt när man fotograferar natur, men vid modellfoto tycker jag inte det är lika bra, då föredrar jag 90-graders prismat på Pentaxen.

Sen så gillar jag ju 6x7-formatet mer för modellfoto, än 6x6. 6x4.5 är jag inte lika förtjust i, då det är mer långsmalt. 6x7 har enligt mig väldigt harmoniska proportioner.
Men det händer att jag använder bladaren för modellfoto också. Här är en bild som är tagen med Hasselblad 500C och 250mm, som jag är särskilt nöjd med. Dock så är inte kontrasten optimal i den digitala kopian.

Tyvärr har jag inget bakstycke på Pentaxen, så det blir till att vinkla hela kameran för stående bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar