ANNONS
Annons

Mellanformat RZ eller RB etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hej hej fotosidan.
Längesen jag var här nu.
Jag funderar på att börja fota igen, men skulle vilja komma bort från digitalt och att sitta framför datorn.

Därför funderar jag på mellanformat. egentligen är jag sugen på storformat, men det får nog vänta...det kan ju hända att jag vill vara lite rörligare än vad de oftast tillåter.

Jag har alltid gillat 6x7 formatet och har spanat på lite mamiyor, men vet inte exakt vad jag ska hålla utkik efter och vad man ska undvika, dels finns ju RZ som jag utifrån vad jag hittat på ebay gillar skarpt, men sen finns ju RB också...och inte nog med det så har de ju massa extra beteckningar som "pro", "super"(det kanske är 645:an) osv.
Jag kan ju naturligtvis googla skillnaderna, men personliga erfarenheter vore intressant...ok jag är lite lat också.
Och lurar jag mig själv genom att utesluta 6x4,5 formatet...tänker mest på bildkvalitet etc.

Sen en lite mer generell fundering; är det nån vits med att gå tillbaka till analogt och stå och slaska i mörkrummet igen? Känslan och "lugnet" i att fotografera analogt saknar jag. Ja, paradoxalt nog fanns de ett lugn i att inte riktigt veta om exponeringen var ok och att veta att man har ett visst antal rutor på sig. o_O Men jag var aldrig nån höjdare i mörkrummet.
Jag kommer främst fota "konstfoton", porträtt och modell...mestadels inomhus, men även i skog och mark.
Haha,flummigt, kort sagt, längtar jag bort från datorn och till ett mer meditativt fotograferande.
 
Jag har själv en Mamiya RZ67 och den är en förträfflig skön klump att fota med. Jag gillar att man får stanna upp, tänka till och tänka om när jag är ute och fotar med den. Jag försöker låta bli att tänka 10kr klicket men svårt att låta bli :)

RB är äldre helt mekaniskt, RZ har elektroniskt styrd slutare. RZ67 Pro2 har halva slutartider också och två växlar på fokusratten. Det är de skillnader jag vet om om de tre olika modellerna.

Du borde skaffa en skanner i stil med Epson V500 som kan skanna filmrullen om du ska soppa och göra allt själv.

120 film finns det billigare på ebay mot att det tar några veckor att få filmen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.