ANNONS
Annons

Mellanformat - Digital

Produkter
(logga in för att koppla)

johann1983

Aktiv medlem
När kommer det digitala mellanformatet att komma ner till en dräglig prisnivå?

Som det ser ut nu så är 35mm full frame även det i dyraste laget.
Ett önsketänkande från mig är att jag en dag kan köpa en Canon 1DM (Digital Mellanformat) för 10.000-15.000

Använda mina nuvarande objektiv med en viss cropfaktor och köpa nya som fullt kan utnyttna mellanformat.
Fast det skulle väl vara så att de nya MF objektiven skulle fungera på FF men inte tvärtom på samma sätt som objektiv avsett för större sensorer fungerar även på mindre men EF-S objektiv fungerar inte på full frame.

Men det kanske hade gått att skapa någon konvertor för FF objektiv att passa MF kameror?

Som det ser ut idag tycker jag att mellanformatsmarknaden är krånglig.
De analoga kamerahus som ofta finns ute (i min prisklass) är nästintill antika.
Framkallning är dyrt.

De digitala däremot kostar en rejäl slant plus att man måste köpa till ett bakstycke.
Jag kan dock se vissa fördelar i bakstycken. Går slutaren sönder eller något liknande så är det enklare att byta kameran och behålla det dyra bakstycket som inte har några rörliga delar.

Vad skulle en mellanformatskamera ge mig konkret i studion jämfört med en FF?

Senast ändrad:
Jag har en kollega som kör mellanformat på dom jobb han behöver den. Han hyr den då o slipper ligga ute med en massa pengar. Dessutom går utvecklingen grymt snabbt framåt så köper man en så måste du kunna lägga ut stora pengar på uppgraderingar.

Vitsen med mellanformat är bildkvaliten o ska den vara på topp så kostar det. Jag körde mellanformat på analoga tiden men kör ff nu och om jag skulle få ett uppdrag som kräver bättre än det skulle jag hyra en.
Är ff i dyrast laget så kan du nog tvär glömma digitalt mellanformat. Jag har aldrig haft några problem med filmkostnad på analoga tiden eftersom kunden betalar film/framkallning/scanning.
En bra ff idag räcker till dom flesta uppdragen.
Digitalt mellan format kommer alltid kosta väldigt mycket bara vissa objektiv kostar lika mycket som proffshusen med ff.
Så är din budget liten så glöm det. Ha du företag så kan du ialla fall kvitta momsen mot intäckter och skriva av kameran+tillbehör.
Jag testade Hasselblads värsting och ska du jobba med den så behöver du en lika grym dator annars så får du tillbringa all din tid vid burken.

När kommer det digitala mellanformatet att komma ner till en dräglig prisnivå?

Som det ser ut nu så är 35mm full frame även det i dyraste laget.
Ett önsketänkande från mig är att jag en dag kan köpa en Canon 1DM (Digital Mellanformat) för 10.000-15.000

Nu tror jag det dröjer väldigt länge innan en ny mellanformatare (med ett objektiv antar jag) kommer ner till 15.000:-.

Men idag kan du få en begagnad 1Ds (MKI) för 15.000:- som från början kostade 80.000:- när den kom ut för 7 år sedan.

Så, OM min tilltro till att Canon satsar på en mellanformatare i framtiden och den lanseras nu i augusti (se spekulation http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1378750#post1378750) och priset på den sjunker i samma takt det gjort för 1Ds så kan du köpa dig din Canon mellanformatare för 15.000:- begagnad år 2016.

Nu tror jag det dröjer väldigt länge innan en ny mellanformatare (med ett objektiv antar jag) kommer ner till 15.000:-.

Men idag kan du få en begagnad 1Ds (MKI) för 15.000:- som från början kostade 80.000:- när den kom ut för 7 år sedan.

Så, OM min tilltro till att Canon satsar på en mellanformatare i framtiden och den lanseras nu i augusti (se spekulation http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1378750#post1378750) och priset på den sjunker i samma takt det gjort för 1Ds så kan du köpa dig din Canon mellanformatare för 15.000:- begagnad år 2016.

Jag läste det inlägget.
Det kan ju vara så att Canon skapar en mellanformatare. Men jag startade en ny tråd under Canon forumet som bara handlar om hurvuda Canon kommer satsa på mellanformat

säg så här.
När Canon skapar en mellanformatare i samma stil och prisnivå som Canon 5D Mark II. Då är det inte så hemskt långt från 15.000

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar