Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mekaniskt ljud med skakstabilisatorn igång

Produkter
(logga in för att koppla)

hitem

Medlem
Hej,
Idag köpte jag en Canon 28-135 IS USM av en kille här på fotosidan. Det visar sig att det avger ett litet mekaniskt ljud så snart skakstabilisatorn är igång, låter ungefär som sådana små leksaker man kunde skruva upp när man var liten (i plast) fast väldigt lågt. vi pratar om några få decibel. Fokuseringen hörs och den tar 0.1-1 sekund, detta mekaniska ljud är ett ljud som ligger parallellt och varar i ca 2-3 sekunder.

Tänkte höra om någon upplevt detsamma eller har några tips och trix? funderar på att lämna in objektivet och se över det men ville först höra mig för om någon haft samma "problem".
Bilderna blir det inget fel på.

mvh Patrik

Att man hör att stabilisatorn är igång är, såvitt jag förstår, helt normalt och inget fel.

tack för ett snabbt svar!
jag är jättenöjd med objektivet (som allround), men man synar ju det extra noga när man precis köpt det :). kollade några andra objektiv med IS och dessa lät inte så jag reagerade.

Någon med samma objektiv som hört något ?

Korrekt, stabiliseringen av linselementen är en mekanisk process så det logiska vore ju att du hör mekaniska ljud från det när det är aktivt. Hade du inte hört något så skulle du nog ha varit oroligt eftersom den då hade varit trasig. :)

/ Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar