Annons

Mekaniken fryser fast

Produkter
(logga in för att koppla)

Kee

Medlem
Var ute och vårluftade kameran idag. Likt en gammal veteranbil, bör man inte använda min kamera på vintern, då mekaniken i den fryser fast. Det är en Pentax ES från 70-talet det är frågan om. Kameran funkar fint i övrigt, men det är just vid minusgrader man får hålla tummarna att den funkar tillräckligt länge. Rätt vad det är fastnar den på så vis att spegeln stannar i "uppfällt" läge och sökaren är svart. Detta fenomen har en tendes till att "dra ur" batteriet också. Vet inte om det kortsluts eller om ljusmätarfunktionen i kameran är beroende av mekaniken och på så vis är "aktiverad" under hgela tiden mekaniken är i annat läge än "normalt" viloläge, och på så vis drar ur krämen ur batteriet ganska fort.

Hur som helst räknar jag med ännu en säsong med kameran i hand, men det kan vara kul att veta om detta är ett problem som flera med lite äldre kameror har, samt vad det är som behöver fixas och vad denna operation kan tänkas kosta. Jag bara antar att det är ngn form av smörjning som är auktuell. Är det ngt isf man kan göra själv?

Ha det gött så länge...
 
Det är inte så att du fotograferar i autoläget? I så fall är det nog tvärt om, dvs att kylan knäcker batteriet och att slutaren inte fungerar eftersom den inte får ström. De andra lägena på slutartidsratten är mekaniska tider så du kan prova att fotografera på dem när det är kallt.

Här är manualen om du inte redan har den:

http://yandr.50megs.com/pentax/es/es.htm

Lycka till

Melker
 
Tack för manualen! Den hade jag inte. Intressant att du säger det där om batteriet. Nästa vinter när det blir auktuellt att fota i kyla igen, ska jag ha din idé i åtanke. Och ja, jag har plåtat i autoläget när detta har hänt. Men man får trixa lite för att få "korrekt" exponering, liksom mäta i det "automatiska" läge för att veta vilken fast slutartid man ska ställa sen på tidsinställningsratten.

Tack åter igen!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.