Annons

meka med Hi-matic F

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Jag har en gammal Minolta Hi-matic F som inte fungerar. Det vore roligt att meka upp den, men jag har tyvärr lite dåligt med info om kameran.

Ska det gå att skruva av filterringen och främre linsen så att man kan komma åt slutaren? Det finns hack att sätta ett instrument i, men det tar emot och jag vågar inte riktigt ta i förrän jag vet att det ska gå.

Var får man tag på instrument som passar? Det bör vara två spetsar som kan skiftas i avstånd. Ni som vet, förstår kanske hur jag menar? Som en skiftnyckel, men med väldigt smala tänder. :) Den måste gå isär 4 centimeter ungefär.

Tack!
 
Micro-Tools har verktyget du letar efter.

Jag har meckat isär en Hi-matic och på den vill jag minnas att jag kunde skruva loss ringen lätt med bara tryck framifrån. Kan man tillverka en gummiring att lägga mellan ring och bord så kan det funka.
 
jimh skrev:
Micro-Tools har verktyget du letar efter.

Jag har meckat isär en Hi-matic och på den vill jag minnas att jag kunde skruva loss ringen lätt med bara tryck framifrån. Kan man tillverka en gummiring att lägga mellan ring och bord så kan det funka.

Tack för länken! Det vore dock kul om t ex Clas Ohlson hade grejorna också, så man slapp beställa från Tyskland. Men som sagt, tack för länken! :)

Det sitter en smal metallring innanför filterringen. Den metallringen har två hack där ett verktyg kan antas passa. Ska man börja med metallringen, eller går det att skruva loss "allt på en gång" så att säga?

Först och främst ska jag testa nya batterier. Men jag misstänker att slutarbladen har kärvat ihop sig.

MVH
 
millimeter skrev:
Det sitter en smal metallring innanför filterringen. Den metallringen har två hack där ett verktyg kan antas passa. Ska man börja med metallringen, eller går det att skruva loss "allt på en gång" så att säga?
Jag har för mig att det skall räcka med att skruva loss den ringen och att du sen kan skruva ut den yttersta linsgruppen. Med reservation för att det var ett tag sen. Men sannolikt behöver du rengöra själva slutarmekanismen, och då blir det mer jobb.
 
jimh skrev:
Jag har för mig att det skall räcka med att skruva loss den ringen och att du sen kan skruva ut den yttersta linsgruppen. Med reservation för att det var ett tag sen. Men sannolikt behöver du rengöra själva slutarmekanismen, och då blir det mer jobb.

Är det inte oftast själva slutarlamellerna som kladdar ihop?

Jag har kikat på att ta isär hela kameran, men för att få loss objektivdelen måste man uppenbarligen löda loss en del sladdar, och det är visserligen möjligt men jag slipper helst.
 
Vet inte hur det ser ut på din kamera, men jag har använt en "Skruvboettöppnare" från Clas Ohlson med framgång på andra kameror.
Inte det bästa verktyget, men den kostar bara 32:-.
Kan dock lämna märken om man har otur, en sån där gummiknopp är nog och föredra om man vill vara på säkra sidan.
 
millimeter skrev:
Är det inte oftast själva slutarlamellerna som kladdar ihop?
När det gäller slutare tror jag det är vanligare att smörjmedlen i "urverksmekanismerna" torkar ihop. Kladdiga blad är nog mer ett problem med bländare(och då med automatbländare, vilket hi-maticen av naturliga skäl inte har). Men det utesluter ju förstås ingenting.
 
millimeter skrev:
Är det inte oftast själva slutarlamellerna som kladdar ihop?

Jag har kikat på att ta isär hela kameran, men för att få loss objektivdelen måste man uppenbarligen löda loss en del sladdar, och det är visserligen möjligt men jag slipper helst.

Tror inte att du behöver löda loss nåt, det behövde inte jag när jag rengjorde lamellerna på min Hi-matic F.

Om den funkade bra sen. Näää;-)

Klart du ska försöka men det är inte lätt, man behöver klart mer tålamod än vad jag nånsin haft...

Kameran i fråga är annars en mycket trevlig bekantskap, obs att sökaren i princip alltid behöver rengöras för att få bort "disigheten".

//Larsa, var Himatic idag ligger i delar i en låda.
 
.Z. skrev:
Tror inte att du behöver löda loss nåt, det behövde inte jag när jag rengjorde lamellerna på min Hi-matic F.

Om den funkade bra sen. Näää;-)

Klart du ska försöka men det är inte lätt, man behöver klart mer tålamod än vad jag nånsin haft...

Haha, jag har läst om dina bravader i gamla trådar när jag sökt i forumet.. :)

Hur gick du till väga när du "reparerade"? Vad gjorde du för misstag? Jag har haft isär kameran till stor del, men satte ihop den igen just för att jag inte vågade ta isär den helt och hållet. Är du säker på att man inte behövde löda loss?

Det är också svårt att bedöma lödningar tycker jag. Alla sladdar sitter vad jag kan se på plats, men det kan ju vara nåt osynligt glapp nånstans. Finns nåt trick för att kolla så att det kommer ström dit det ska? Batterilampan lyser iaf.

Jag köpte nya batterier idag, för de gamla var lite dåliga. Kan rekommendera Batterilagret i Göteborg (Rosenlund, mittemot feskekyrka).

Jim: om hela slutarmekanismen behöver service, så måste man gå in via bakvägen eller? Dvs lossa hela objektivet från kroppen? Några tips om vad som är kruxet? Den lilla metallstaven som överför fokusrörelser till sökaren är lite lurig, och mekanismerna innanför bottenplattan måste komma i rätt ordning. Något mer?
 
millimeter skrev:
Jim: om hela slutarmekanismen behöver service, så måste man gå in via bakvägen eller? Dvs lossa hela objektivet från kroppen? Några tips om vad som är kruxet? Den lilla metallstaven som överför fokusrörelser till sökaren är lite lurig, och mekanismerna innanför bottenplattan måste komma i rätt ordning. Något mer?
Vet faktiskt inte. Jag lyckades hitta objektivenheten nu. Den sitter kvar på plattan från kamerahuset och är alltså bortskruvad med skruvarna som sitter under galonet. Jag noterar att jag har klippt av de mekaniska navelsträngarna som skall gå till huset med avbitare, så uppenbarligen fick jag problem med något där :)

Det ser ut dock tyvärr ut som om man måste lossa bakifrån för att få loss slutaren.

Men då har jag förvisso en Hi-matic 7 och inte en F. Så det är ju en helt annan kamera som kanske demonteras på annat sätt.
 
Hmm. Jag är nog inte så säker alls eftersom jag kanske inte grävt lika djupt som er. Dessutom så kom jag på att min är en Himatic 9 & inte en F...

Minnet sviker & jag vet inte riktigt var skräpet ligger, inte i lådan där jag trodde men mina problem bestod i att jag inte fick ihop mekaniken fungerande när jag skulle montera ihop.

Nä, kameramekanik har aldrig varit min grej.

//Larsa
 
Jag hittade för ett tag sen en sida som förklarar hur man lagar ett vanligt fel på himatic F. Jag tror att det hade med att slutaren inte funkade.

http://homepage1.nifty.com/fukucame/hi_f.htm
http://homepage1.nifty.com/fukucame/daisaku/d1.htm

Sidorna är tyvärr inte på något passande språk men det finns bilder. Det kanske kan vara till hjälp? Själv köpte jag aldrig den där trasiga himaticen så jag har inte provat.

Lycka till!

EDIT:
Här är sidan som länkade till den andra sidan. Här förklarar de problemet som den andra sidan har lösningen på:
http://www.photoethnography.com/ClassicCameras/index-frameset.html?MinoltaHiMaticF.html~mainFrame
 
Senast ändrad:
Marcus Nordén skrev:
Jag hittade för ett tag sen en sida som förklarar hur man lagar ett vanligt fel på himatic F. Jag tror att det hade med att slutaren inte funkade.

http://homepage1.nifty.com/fukucame/hi_f.htm
http://homepage1.nifty.com/fukucame/daisaku/d1.htm

Sidorna är tyvärr inte på något passande språk men det finns bilder. Det kanske kan vara till hjälp? Själv köpte jag aldrig den där trasiga himaticen så jag har inte provat.

Den sidan har jag sett, den är rätt bra. Jag har följt den lite grand under operationerna.

Det går att översätta på Googles "language tools". Visserligen bara en betaversion av japanska-engelska så det blir ganska roligt. Ordföljden.. och vad menas med "warship section"? :)

Problemet med sidan som hänvisar till den japanska sidan är att hon (Karen Nakamura?) endast verkar anta att slutarfelet beror på dåliga sladdar, men inte har lagat sin egen och därför vet vad som verkligen orsakar felet. Min beter sig nämligen precis som hennes, så det vore toppen om hon visste vad felet var :)

Tack!

Ha det
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.