Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medvetna underexponerade blixtbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänker köpa en 300d nu till helgen och undrar om det går med den inbyggda blixten att underexponera bilderna när man tar blixtbilder.

Vad jag har förstått så kan man inte ställa in blixtstyrkan (eller kan man det med det där hacket?), men vad händer om man underexponerar bilden när man kör med blixt?

/ Marcus

Om du ställer kameran på underexponering har du fortfarande inte ställt blixten på underexponering - det är bara styrkan på det befintliga ljuset du ändrar, inte blixtljuset.

Inte ens i manuellt läge (M) så kan du påverka blixtexponeringen. Blixtautomatiken rättar sig efter vad den bländare du ställer in och försöker ge en normalexponering.

Det är bara om du hamnar utanför blixtens kapacitet som du kan få en medveten underexponering. Alltså att avståndet blir större en vad blixten klarar av. Med bländare 22 räcker inte blixten särskilt långt.. så det kan ju vara ett sätt.

Annars får du skaffa hackad-programvara eller fixa en blixt med kompensation.

Fast det finns ett annat sätt. Använd blixtexponeringslåset FEL (flash-exposure-lock) och mät på nått ljust.

Det finn en tredjepartsprogramvara till 10D som gör att man kan ställa om blixtljuskompensationen från en dator. Sök i forumet och du finner strängen. En anna variant är att köpa en Sigma EF500 DG Super blixt eller Canon motsvarande som heter Speedlight EX550, från vilka blixtljuset kan justeras.

Brummelisa skrev:
Hej!

Vad jag har förstått så kan man inte ställa in blixtstyrkan (eller kan man det med det där hacket?)

/ Marcus

Jag tog chansen och installerade "hacket" för ett par veckor sedan. Inga problem med installationen och allt funkar jättebra! Du får då som bekant blixtljuskompensation tillgängligt på "SET-knappen". Jag har en 420EX utan kompensation på blixten så det var av nöden att ha det i kameran!

mvh / Matti

Låter som en klar brist att inte kunna kompensera blixtljuset. Jag har en fujifilm S2 pro, den har en särskild knapp för blixtljus komensering. Jag kör nästan alltid men -0,5 till -1,5 på blixten för att slippa den där tråkiga "blixt looken". När jag använder extern blixt använder jag dessutom oftast en omnibounser för att få ett ännu mjukare blixtljus.

// Lasse

Re: Re: Medvetna underexponerade blixtbilder

matti skrev:
Jag tog chansen och installerade "hacket" för ett par veckor sedan. Inga problem med installationen och allt funkar jättebra! Du får då som bekant blixtljuskompensation tillgängligt på "SET-knappen". Jag har en 420EX utan kompensation på blixten så det var av nöden att ha det i kameran!

mvh / Matti

Blir det då att blixtstyrkan minskar så man göra små upplättningar?

/ Marcus

Du kan då ställa blixtljusexponering upp/ned 2 steg i 1/3-dels intervall. Dvs det går bra att "finlira" fram den inställning man vill ha för tillfället.

Jag tycker för övrigt att 300D ger mkt bra blixtbilder utan kompensation om man ger akt på följande så att E-TTL mätningen funkar som det är tänkt.

# Det är mkt viktigt att den aktiva fokuspunkten ligger på det område man vill ha rätt exponerat eftersom blixtexponeringen vägs mot detta område. Det blir alltså inte bra om man först fokuserar med tex mittpunkten och sedan komponerar om bilden innan man exponerar.

# Vill man fokusera och sedan komponera om är det bättre att använda FEL-funktionen (fokusera, använd FEL, komponera om).

Med bra ovan menar jag att bilderna ytterst sällan blir överexponerade och urfrätta (vilket är ödesdigert eftersom urfrätta områden inte går att "rädda") utan snarare något underexponerade vilket är bättre att "jobba med" i PS.

mvh / Matti

Rals skrev:
Låter som en klar brist att inte kunna kompensera blixtljuset. Jag har en fujifilm S2 pro, den har en särskild knapp för blixtljus komensering. Jag kör nästan alltid men -0,5 till -1,5 på blixten för att slippa den där tråkiga "blixt looken". När jag använder extern blixt använder jag dessutom oftast en omnibounser för att få ett ännu mjukare blixtljus.

// Lasse

Jo visst är det en brist. Men eftersom 10D och 300D är i stort sett samma kamera innanför skalet så har de skalat av lite finesser för att kunna sälja storebror.

Det är ju möjligt att Canon släpper en fullfunktions 300D när väl 10D blivit ersatt av en ny modell (som kommer att vara rejält mycket snabbare).

Jag brukar också sätta ner blixteffekten då jag använder blixt tillsammans med befintligt ljus - och det är ju till 99% av alla blixtbilder.

ANNONS