Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

medie och informationslinje?

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Hejsan, fick idag svar från Hjälmareds folkhögskola att jag var antagen till medie och informationslinjen. Vet att det inte är någon fotoutbildning men undrar ändå om det är någon som har erfarenhet av skolan, utbildningen? Bra dåligt?

Jag har ingen erfarenhet av den skolan men har läst medie och informationslinjen (mosvarande 3 år gymnasienivå). Jag tror detta var en bra grund att fortsätta plugga på, men har sedan jag slutade inte fått några jobb p g a den utbildningen. Dock fortsatte jag inte läsa efter heller men man har väl användning av ett och annat iallafall. Jag tycker nog att nivån där jag läste var lite väl låg. Vi arbetade rätt mycket med analyser av reklam, projektarbeten och så givetvis de vanliga ämnena då. Data på urlåg nivå hade vi också och så hade vi ett ämne som nog försvunnit nu, men som hette social kompetens. Lite kul att ha, men inget som leder någonstans förmodligen. Social kompetens får man nog inte genom ett skolämne..

Ok, den här utbildningen är bara ett år. Tänkte bilda mig en uppfattning om det är det här jag vill syssla med i framtiden o isåfall läsa vidare på högskola sen.
Social kompetens var där ingen kurs som heter men väl en som heter socialpsykologi, något liknande? I övrigt så läser man

kommunikationsvetenskap, mediekunskap, samhällskunskap, svenska/journalistik, reklam och layout, livsåskådningsfrågor. Praktiska moment som trycksaksteknik, foto, film, video, ljudteknik och bild. Datakunskap med ord och bildbehandling, webbproduktion mm.
Även studiebesök o gästföreläsningar...

Tycker det verkar som massa grejer på ett år, men man får kanske en grund att stå på iaf, för vidare utbildning.

Om du nu skulle läst vidare, vad skulle du valt för utbildning då? Du kanske inte har koll på sånt längre men man kan ju alltid fråga.

Jaja, tack för svaret iaf.

Lotta, kikade in på din profil, kom sen vidare till SE Media, det låter som ett drömjobb att jobba med de tjänster ni erbjuder. Har du gått någon särskild utbildning för att få den kompetens du behöver i ditt jobb?

/anders, drömmer vidare....

Åja, så längesedan är det inte jag pluggade. Det var 90-tal iaf så jag minns vad jag tänkte gå vidare med. Hade riktat in mig på någonting med mediekommunikation på Högskolan i Karlstad eller något med journalism med i innan jag började. Efter utbildningen ångrade jag mig och var mer sugen på konstskolor men siktade alldeles för högt då (typ på konstfack och såna omöjligheter). Sen sket jag i att plugga vidare och skaffade barn och eget företag i stället. Det var bättre;)

Ämnena låter lika som de i utbildningen jag gick. Vår utbildning lades upp rätt intensivt med mest mediekunskap flera veckor vid sidan av basämnen, sedan datakunskapen några veckor/eller månader vid sidan av o s v.. Det handlade inte om timlagda scheman vad gällde de ämnena alltså. Vi hade också en del intressanta föreläsare och valde och planerade våra egna studiebesök. Jag tyckte att framförallt databiten samt reklamdelen var på alldeles för låg nivå, men det kan bero på att jag hade läst liknande innan på andra kurser. Iaf så har jag nog nytta av vad jag läst och på vissa ställen var utbildningen både kul och väldigt lärorik.

starnut skrev:
Lotta, kikade in på din profil, kom sen vidare till SE Media, det låter som ett drömjobb att jobba med de tjänster ni erbjuder. Har du gått någon särskild utbildning för att få den kompetens du behöver i ditt jobb?

/anders, drömmer vidare....
Jag är ju inte ensam i företaget. Micke är formproffset egentligen och det är han som formger mycket medan jag ränner på kundmöten och hjälper företag med att ta fram rätt marknadsföring för dem. Osså gör jag mycket annat för web och bildbehandling med förstås samt fotograferar och kluddar asp;) Sen har vi ett gäng frilansare för det vi inte är tillräckligt bra på själva. Utan dem hade man nog inte kunnat hålla ett såpass stort utbud med bibehållen kvalité. Tillsammans har vi massor av erfarenhet och utbildningar, men själv har jag massor av kurser och en del erfarenhet men ingen högre utbildning än gymnasiekompetens. Andra halvan i företagt har däremot pluggat mer rejält inom Grafisk formgivning, webdeisn mm.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar