Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Med eller utan datum-mappar då Nex-7 för över filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

--Micke--

Aktiv medlem
Uppmärksammar plötsligt en skillnad i hur min Nex-7 för över bildfilerna till datorn via USB. Av en händelse i samband med att jag nyss installerat Win10 men min tolkning är att det borde det vara en inställning i kameran som påverkar och inte Win10. I så fall en tillfällighet, att jag i någon stressad situation kommit åt en inställning i kameran utan att märka det. Kastar ut det här om någonmöjligen känner till någon inställning jag inte lyckats hitta i menyerna.

Tidigare visade kameran undermappar efter de datum bilderna var tagna. Nu finns alla bilder, oavsett datum, i en och samma mapp "100MSDCF". Jag föredrar att få bilderna fördelade på datum så att jag via Lightroom kan importera datummapparna istället för att få hela drösen i samma mapp. Alltså som jag haft det innan.

Win10 kan ju rimligen inte avläsa Nexen annat än som en ren disk så uppenbarligen är det kameran som bestämt sig för att lagra alla bilder i samma mapp. Kan tillägga att kameran INTE har behov av uppdatering av programvaran. Har kollat det via Sonys sidor och kameran har senaste versionen.
 
Ställ in i LR så att du får mapparna som du vill, oavsett kamera och oavsett var bilden kommer ifrån.

Du missuppfattar och besvarar något helt annat. Har inga problem med LR. Min point är att minneskortet i KAMERAN av någon anledning bestämt sig för att spara alla bilder i samma mapp istället att, som innan, skapa en mapp för varje nytt datum man tagit bilder. DET vill jag rätta till.
 
Du missuppfattar och besvarar något helt annat. Har inga problem med LR. Min point är att minneskortet i KAMERAN av någon anledning bestämt sig för att spara alla bilder i samma mapp istället att, som innan, skapa en mapp för varje nytt datum man tagit bilder. DET vill jag rätta till.

Men om du ändå för över bilderna via Lightroom spelar det väl ingen roll?

När jag för över bilder så visar minneskortet alla bilder i samma mapp, men när jag sen importerar dom via Lightroom så sorteras ju bilderna i datum ordning?
 
Förtydligande ...

Uppmärksammar plötsligt en skillnad i hur min Nex-7 för över bildfilerna till datorn via USB. Av en händelse i samband med att jag nyss installerat Win10 men min tolkning är att det borde det vara en inställning i kameran som påverkar och inte Win10. I så fall en tillfällighet, att jag i någon stressad situation kommit åt en inställning i kameran utan att märka det. Kastar ut det här om någonmöjligen känner till någon inställning jag inte lyckats hitta i menyerna.

Tidigare visade kameran undermappar efter de datum bilderna var tagna. Nu finns alla bilder, oavsett datum, i en och samma mapp "100MSDCF". Jag föredrar att få bilderna fördelade på datum så att jag via Lightroom kan importera datummapparna istället för att få hela drösen i samma mapp. Alltså som jag haft det innan.

Win10 kan ju rimligen inte avläsa Nexen annat än som en ren disk så uppenbarligen är det kameran som bestämt sig för att lagra alla bilder i samma mapp. Kan tillägga att kameran INTE har behov av uppdatering av programvaran. Har kollat det via Sonys sidor och kameran har senaste versionen.

Hm, först beskriver du hur kameran för över bilder men sen så är de hur kameran visat bilder.
Kameran för inte över bilder de gör LR och de är LR som bestämmer hur dom sen visas.
Hur kameran visat bilder tidigare har inget med hur överföringen görs.
Reboot´s svar angående importinställningar är nog den lösning du söker.
Om LR visat bilder i rätt ordning tidigare så är de importinställningar som ändrats.

ThomasR
 
Tryck meny, välj Installation. Bläddra ner till Mappnamnsformat, välj datumformat.

ThomasR

TACK! Här kom det konkreta svar på konkreta frågan jag efterfrågade. Med all respekt för att ni andra levererar kommentarer så är jag fullt förtrogen med LR och importer. Era förslag passar helt enkelt inte mitt sätt att ta in bilderna i LR. Jag finner det bäst att först manuellt kopiera mappar från kamera till hårddisk, DÄREFTER importerar jag dem till LR genom att synkronisera "huvudmappen" jag använder. Då jag konstaterat att alla filer är ok och trygga på hårddisken (ja, jag gör regelbunden bup) formaterar jag kameran.

Mitt system bygger på att bilder "under behandling" ligger kvar i de "daterade" mapparna (hämtade från kameran) under min "huvudmapp" tills jag gör allvar av saken och går in och rensar och bildbehandlar. Det jag behåller flyttar jag därefter till min huvuddisk för foton. Så fungerar det hos mig och det avgörande i denna fråga är att jag INTE låter LR hämta direkt från kameran. DÄRFÖR vill jag ha en första sortering via datummappar före import.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.