Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

McDonalds tar över Edssjön

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Under ett år har jag regelbundet besökt Edssjön för att fotografera natur. Jag har gått där under alla årstider och de flesta tider på dygnet.

I morse upptäckte jag att något hade hänt - McDonalds hade tagit över!!!

Jag har ofta med mig matsäck ut när jag fotar. Mackor, termos, vattenflaska och ibland spritkök. Det är trevligt att äta vid sjön, och det är nödvändigt om man är ute längre tider. Jag tycker dock det är en självklarhet att aldrig lämna några som helst spår efter mig.

Jag vill absolut inte anklaga ER för att skräpa ner ute i skog och mark! Jag är just nu bara en gnällgubbe som häver ur sig moralkakor. Jag ber om ursäkt för det, men jag blir så ledsen.

Bilagor

• mc.jpg
    mc.jpg
    34.4 KB · Visningar: 974
Senast ändrad:
Du har mitt fulla deltagande i sorgen..
träffade själv på ett liknande exempel fast med mer inslag av känt ölmärke,hittade även ett signerat busskort på platsen så sheriffen log förnöjt vid anmälan..Spöstraff rekommenderas..
mvh/gunte..

Håller med dig fullständigt... har man släpat dit grejorna är det inte så himla jobbigt att släpa dem till en sopkorg heller... Det är så trist att komma ut i naturen och möta den där synen.. inne i stan med för den delen!

Trist!

Upphör aldrig att förvånas över att folk slänger skräp överallt.
Mitt ute i skogen kan man dyka på plastpåsar och allt möjligt konstigt skräp.
Miljömedvetandet hos folk verkar vara konstant lågt, skulle nog behövas en rejäl reklamkampanj av staten mot nerskräpning i naturen men dom pengarna finns väl inte...

Det mest paradoxala och irriterande i detta är att det trots allt är människor som söker sig till naturen. Nästa gång kan det var dem som kommer till en skräpig plats. Men återigen, konsekvenstänkandet verkar inte vara människornas mest framträdande drag.
Håller helt och fullt med Gunte om att spöstraff är tricket.

Jag håller med och vill inflika att det borde vara spöstraff på att över huvud taget servera mat i engångsemballage.

Som nämnts tidigare, spöstraff!!!

Har ni sett McDonaldsmuggar, tuggummin, godispapper eller liknande på Singapores gator?
Är man olydig där så vill det till att man är masochist för att trivas i situationen.

Jag brukar ta med hunden till Arriesjön utanför Malmö. Trevligt ställe, perfekt att släppa hunden lös.

Men, ibland vill jag släppa honom lös på människor, inte alltför sällan händer det att man ser lämningar av bilar som kört fram till sjön. Inget större fel i det men, förutom att det lämnas skräp av klassiskt slag så byts det olja precis vid sjön. Och lämnas 0,30-linor som trasslat ihop sig.

mipert skrev:
Jag brukar ta med hunden till Arriesjön utanför Malmö. Trevligt ställe, perfekt att släppa hunden lös.

Men, ibland vill jag släppa honom lös på människor, inte alltför sällan händer det att man ser lämningar av bilar som kört fram till sjön. Inget större fel i det men, förutom att det lämnas skräp av klassiskt slag så byts det olja precis vid sjön. Och lämnas 0,30-linor som trasslat ihop sig.

Jag hoppas att du vet att man inte får släppa hunden lös i skog och mark, speciellt inte på våren.

wikman skrev:
Jag hoppas att du vet att man inte får släppa hunden lös i skog och mark, speciellt inte på våren.

Jodå, jag känner allt till de regler som gäller för lösa hundar i skog och mark. Och följer dem.

Senast ändrad:
Jag ville bara säga att jag tyckte det var en mycket bra bild som verkligen gestaltade hur förstörd den fina scenen blev av skräpet.

wikman skrev:

Jag hoppas du vet att man får ha hunden hur lös man vill, det är inte krav på koppel, det är bara krav på absolut kontroll.
Tyvärr är det en allmän missuppfattning av regeln om "hundförbudstiden" att den är lika med koppeltvång. Sedan är det nog så att många tror sig ha absolut kontroll ända till en hare dyker upp framför nosen, eller en löptik :)

"speciellt inte på våren" är inte heller helt riktigt då perioden i SJV-reglerna är från 1/3 - 20/8.

gundj skrev:
Jag hoppas du vet att man får ha hunden hur lös man vill, det är inte krav på koppel, det är bara krav på absolut kontroll.
Tyvärr är det en allmän missuppfattning av regeln om "hundförbudstiden" att den är lika med koppeltvång. Sedan är det nog så att många tror sig ha absolut kontroll ända till en hare dyker upp framför nosen, eller en löptik :)

"speciellt inte på våren" är inte heller helt riktigt då perioden i SJV-reglerna är från 1/3 - 20/8.

Eftersom jag inte är hundägare så är jag inte så påläst, jag bara syftar till att det är speciellt olämpligt på våren, när alla djuren får ungar så är det olämpligt med besök av en nyfiken hund.

Bor själv vid "här slutar allmän väg", och ser dagligen hur folk kommer med sina hundar kopplade när de går genom bostadsområdet, men så fort de kommer till skogsbrynet släpper de dem och hundarna far rätt in i skogen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar